Abstract
The introduction of amendments to the Constitution of the Russian Federation in 2020 launched the reform of local self-government. The main goal of this reform is to integrate local self-government into a single system of public government in Russia and reduce the number of municipalities by merging them and converting them into municipal and urban districts. The article considers the draft federal law No. 40361–8 “On the general principles of the organization of local self-government in the unified system of public authority” in the light of the categorical reaction of the Government of the Republic of Tatarstan to some provisions of the document. Based on expert interviews and media analysis, it is shown that the republican government is trying to convey to the federal center the position on the possibility of maintaining a two-tier model of local government in those regions where it shows its effectiveness and positive results (using the example of Tatarstan). At the same time, the republican government agrees with the need to introduce a single-tier system in those regions of the Russian Federation where it is justified. It is emphasized the importance of establishing a specific list of inalienable and redistributable powers, as well as developing a system of criteria that will justify the expediency of their transfer between the region and the municipality. It is proved that the transfer of powers of local self-government to state bodies will not increase the effectiveness of solving local issues, since it will not reduce the costs of their implementation and the number of managerial personnel, but will only change the source of funding. The necessity of preserving the rural deputy corps and deputy powers of the elected head of the municipality is argued. The issue of the status of village heads and bodies of territorial public self-government and the need to raise their position from bodies of public self-activity to full-fledged bodies of local self-government is also raised.
Keywords
References
Андрианов, В.Р., Кащеева, А.Р. (2024). Акторы местного самоуправления: формирование идентичности в контексте внедрения одноуровневой системы управления. Крестьяноведение, 9(3), 229–248. DOI: 10.22394/2500-1809-2024-9-3-229-248
Будаева, Ц.Б., Дугарова, А.А. (2012). Теоретические концепции местного самоуправления. Вестник Бурятского государственного университета. Экономика и менеджмент, 2, 138–145.
Ворошилов, Н.В. (2022). Проблемы и перспективы развития института местного самоуправления в России. Экономические и социальные перемены: факты, тенденции, прогноз, 15(5), 170–188. DOI: 10.15838/esc.2022.5.83.9
Гнедина, М.А. (2015). Этапы развития самоуправления в России: историко-правовой аспект. Вестник Кемеровского государственного университета, 4(64), 211–213.
Горбатюк, Е.С. (2015). Основные теории местного самоуправления: аналитический обзор. Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 6. Политология. Международные отношения, 1, 21–27.
Гунина, Т.Г. (2022). Переход на одноуровневую систему муниципальных образований: последствия для местного самоуправления. Oeconomia et Jus, 2, 61–72. DOI: 10.47026/2499-9636-2022-2-61-72
Дементьев, А.Н. (2018). Территориальная организация местного самоуправления в Российской Федерации (1990–2018 годы). Москва: Норма.
Дугарова, А.А., Родионова, Д.Н., Мункуева, И.С. (2022). Территориальная организация местного самоуправления Республики Бурятия в свете муниципальной реформы. Вестник Бурятского государственного университета. Экономика и менеджмент, 2, 46–53. DOI: 10.18101/2304-4446-2022-2-46-53
Зазулина, М.Р. (2022). Встроится в систему: местное самоуправление в условиях новой федеральной реформы. Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Политические, социологические и экономические науки, 7(3), 275–284. DOI: 10.21603/2500-3372-2022-7-3-275-284
Зеленцов, В.В. (2023). Проблемы и перспективы совершенствования территориальной организации местного самоуправления (на примере муниципальных образований Республики Тыва). Управленческое консультирование, 10, 120–136. DOI 10.22394/1726-1139-2023-10-120-136
Карцев, Б.В., Мусинова, Н.Н. (2020). Современные тренды местного самоуправления в Российской Федерации. Вестник университета, 6, 17–22. DOI: 10.26425/1816-4277-2020-6-17-22
Кононенко, Е.В. (2010). К вопросу о местном самоуправлении: исторические этапы становления. Историческая и социально-образовательная мысль, 2(4), 34–38.
Леонов, С.Н. (2022). Перспективы реформирования местного самоуправления в свете законопроекта «Об общих принципах организации местного самоуправления в единой системе публичной власти». Проблемы развития территории, 26(5), 24–38. DOI: 10.15838/ptd.2022.5.121.3
Мартынов, М.Ю., Сердюков, Д.В. (2024). Эволюция представлений о сущности местного самоуправления в общественно-политическом дискурсе. Южно-российский журнал социальных наук, 25(1), 6–19. DOI: 10.31429/26190567-25-1-6-19
Мусинова, Н.Н. (2022). Об организации местного самоуправления в единой системе публичной власти. Вестник университета, 2, 77–84. DOI: 10.26425/1816-4277-2022-2-77-84
Ольховикова, С.В., Яковлева, С.В. (2022). Внедрение одноуровневой модели местного самоуправления на территории Пермского края. В А.П. Багиров (ред.) Стратегии развития социальных общностей, институтов и территорий. Материалы VIII Международной научно-практической конференции (с. 280–283). Екатеринбург.
Осинский, И.И., Добрынина, М.И. (2011). Политология. Улан-Удэ: Издательство Бурятского государственного университета.
Пенизев, М.В. (2022). Концептуальные проблемы реформы местного самоуправления в России. Российское право: образование, практика, наука, 4, 63–71. DOI: 10.34076/2410_2709_2022_4_63
Сагдиева, Э.А. (2024). Что удалось сделать в сельском Татарстане за десять лет реализации системы самообложения населения. Историческая этнология, 9(2), 262–275. DOI: 10.22378/he.2024-9-2.262-275
Тимофеев, Н.С. (2023). Местное самоуправление в системе единой публичной власти. Вестник Московского университета. Серия 11. Право, 2, 24–49. DOI: 10.55959/MSU0130-0113-11-64-2-3
Уваров, А.А. (2018). История развития местного самоуправления в России в постсоветский период. Местное право, 6, 31–36.
Чихладзе, Л.Т., Ганина, О.Ю. (2020). Тенденции развития местного самоуправления в свете реформирования конституционной модели Российской Федерации. Вестник Московского университета МВД России, 7, 76–81. DOI: 10.24411/2073-0454-2020-10389
Шамсутдинова, Д.В. (2022). Тенденции дальнейшего развития местного самоуправления на примере Республики Татарстан. Ученые записки Казанского юридического института МВД России, 2(14), 117–121.
Шустов, В.Г. (2012). Становление института территориального общественного самоуправления в новой России. Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 1: Регионоведение: философия, история, социология, юриспруденция, политология, культурология, 4(108), 253–258.
Ящук, Т.Ф. (2017). Эволюция местного управления и самоуправления в России. Правоприменение, 1(1), 92–100. DOI: 10.24147/2542-1514.2017.1(1).92-100

