Abstract
In modern studies of national security policy, attention is drawn to the interaction of various authorities and the problem of ensuring the unity of security policy. In the conditions of Russia, this problem takes on a specific due to the peculiarities of the national model of federalism and the policy pursued to ensure the vertical of governance. At the present stage of scientific research, the mechanisms and practices of interaction between various levels of government in the implementation of national security policies have not yet been studied. In the conditions of the Russian Federation, special mechanisms are formed for the interaction of the federal authorities and the authorities of the constituent units in pursuing the policy of ensuring national security. Based on the analysis of the institutions of the Astrakhan and Volgograd regions, the development of mechanisms for interaction between authorities at different levels was revealed. The role of specific government bodies whose activities contribute to ensuring the unity of security policy is disclosed. The importance of the institution of the antiterrorist commissions as the main mechanism for ensuring the unity of the state policy of the Russian Federation in ensuring national security is disclosed. In conducting the study, the method of comparative analysis and the method of content analysis were used. The method of comparative analysis made it possible to assess the characteristics and differences in the implementation of state target programs in the Astrakhan and Volgograd regions. The method of content analysis was used in the study of official documents and regulatory acts on national security issues. The empirical basis of the study was constituted by legal acts of two levels of state power, statistical and information materials and resources, reports of state bodies of the Astrakhan and Volgograd regions on the implementation of targeted programs and activities.
Keywords
References
Борискова, И.В. (2014). Конституционный принцип единства системы государственной власти в Российской Федерации. Территория науки, 1, 138–146.
Новоселов, С.В. (2016). Особенности современной системы региональной безопасности в Каспийском регионе. Каспийский регион: политика, экономика, культура, 4, 103–111.
Погодина, И.В. (2003). Управление в юридической практике правоохранительных органов. Владимир: ВГПУ.
Усманов, Р.Х. (2012) Проблемы и перспективы этнополитической безопасности и стабильности государства. Прикаспийский вектор Юга России. Каспийский регион: политика, экономика, культура, 4, 443–452.
Усманов, Р.Х. (2015). Геополитические процессы Каспийского региона в контексте национальной безопасности. Государственное и муниципальное управление: ученые записки СКАГС, 3, 58–63.
Челпаченко, О.А. (2011). Административно-правовые основы взаимодействия федеральных органов исполнительной власти Российской Федерации в сфере обеспечения национальной безопасности (Автореферат канд. диссертации). Саратов.
Челпаченко, О.А. (2012). Взаимодействие и координация органов исполнительной власти в сфере обеспечения национальной безопасности. Административное и муниципальное право, 2, 53–58.
Шаваев, А.Х. (2015). Сущность национальной безопасности и подходы к ее определению. Военный академический журнал, 3 (7), 80–87.
Шободоева, А.В. (2015). Основы теории национальной безопасности. Иркутск: Изд-во БГУЭП.
Указ Президента Российской Федерации от 02.07.2005 г. № 773 «Вопросы взаимодействия и координации деятельности органов исполнительной власти субъектов Российской Федерации и территориальных органов федеральных органов исполнительной власти». Режим доступа http://kremlin.ru/acts/bank/22573
Положение об антитеррористической комиссии в субъекте Российской Федерации. Режим доступа https://61.mvd.ru/upload/site62/folder_page/006/421/036/2011_1130_pologen_antiterror.pdf
Постановление Правительства РФ от 16.01.1997 г. N45 «О создании Межведомственной антитеррористической комиссии Российской Федерации». Режим доступа http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&prevDoc=102056311&backlink=1&&nd=102045220
Постановление Правительства РФ от 5.12.2005 г. N725 «О взаимодействии и координации деятельности органов исполнительной власти субъектов Российской Федерации и территориальных органов федеральных органов исполнительной власти». Режим доступа http://pravo.gov.ru/proxy/ips/?docbody=&nd=102103299
Постановление Губернатора Волгоградской области от 2.05.2012 г. N260 «Об утверждении Положения о комитете по обеспечению безопасности жизнедеятельности населения Волгоградской области». Режим доступа http://docs.cntd.ru/document/460003398
Постановление Губернатора Волгоградской области от 19.11.2013 г. N1175 «Об утверждении Положения о комитете по делам национальностей и казачества Волгоградской области» Режим доступа http://docs.cntd.ru/document/460220180
Постановление Главы администрации Астраханской области от 16.02.1998 г. № 63 «О создании межведомственной антитеррористической комиссии Астраханской области». Режим доступа https://adm.astrobl.ru/razdel/upravlenie-po-vzaimodeystviyu-s-voinskimi-chastyami-i-pravoohranitelnymi-organami
Постановление Главы администрации Астраханской области от 11.03.2001 г. № 112 «О региональной антитеррористической комиссии Астраханской области». Режим доступа http://www.kolev.ru/index.php?ds=4259
Постановление Правительства Астраханской области от 26. 08. 2005 года N308-П «О региональной антитеррористической комиссии Астраханской области». Режим доступа http://docs.cntd.ru/document/802037004
Распоряжение Правительства Астраханской области от 08.06.2012 г. № 250-ПР О концепции комплексной долгосрочной целевой программы «Профилактика экстремизма и терроризма в Астраханской области на 2013–2017 годы». Режим доступа https://www.glavbukh.ru/npd/edoc/81_113084
Alexander, M.S., Dylan H. (2013). A Century of Intelligence (1909–2009): International Perspectives. Intelligence and National Security, 38 (3), 297–298.
Ben-Haim, Y. (2016). Policy Neutrality and Uncertainty: an Info-Gap Perspective. Intelligence and National Security, 31, 978–992.
Bochel, H., Defty, A. & Kirkpatrick, J. (2014). Watching the Watchers: Parliament and the Intelligence Services. London: Palgrave Macmillan.
Born, H., Leigh, I. (2005) Making Intelligence Accountable: Legal Standards and Best Practice for Oversight of Intelligence Agencies. Oslo: Publishing House of the Parliament of Norway.
Buzan, B., Hansen L. (2009) The Evolution of International Security Studies. New York: Cambridge University Press.
Cairney, P. (2006) The Analysis of Scottish Parliament Committees: Beyond Capacity and Structure in Comparing West European Legislatures. European Journal of Political Research, 45, 2, 181–208.
Defty, A., Bochel, H. & Kirkpatrick, J. (2014). Tapping the Telephones of Members of Parliament: The ‘Wilson Doctrine’ and Parliamentary Privilege’. Intelligence and National Security, 29, 675–97.
Hijzen, C. (2014). More Than a Ritual Dance: The Dutch Practice of Parliamentary Oversight and Control of the Intelligence Community. Security and Human Rights, 24, 227–238.
Musco, S. (2016). Intelligence Gathering and the Relationship Between Rulers and Spies: Some Lessons from Eminent and Lesser-Known Classics. Intelligence and National Security, 31, 1025–1039.
Williams, P.D. (2012). Security Studies: an Introduction. London: Routledge.
Wright, D., Kreisel, R. (2015). Surveillance in Europe. Oxon: Routledge.
