African Students in Russia: Peculiarities of Social Adaptation and Relationship with the Receiving Community
PDF (Russian)
HTML (Russian)
PDF (Russian)
HTML (Russian)
JATS XML

Section

Sociological Interpretations

DOI

https://doi.org/10.31429/26190567-19-4-164-179

How to Cite

Camara, I., Rakachev, V.N. (2018). African Students in Russia: Peculiarities of Social Adaptation and Relationship with the Receiving Community. South-Russian Journal of Social Sciences, 19(4), 164-179. DOI: 10.31429/26190567-19-4-164-179
Submission Date June 26, 2018
Accepted Date October 10, 2018
Published Date December 23, 2018
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Ишака Камара, Вадим Николаевич Ракачев

Abstract

The paper is devoted to an important problem — the adaptation of foreign students to the new socio-cultural environment in the country of instruction. The relevance of the issue is determined by the realities of modern global society, the active development of international educational ties, and the growing number of educational migrants in the world on the whole and in Russia in particular. For countries offering training to citizens of other states, foreign students are not only a source of economic profit, but, above all, an important resource of international influence, a factor of “soft power”. The paper presents the results of the survey conducted in 2014–2015 a complex socio-psychological research aimed at identifying the features of socio-cultural adaptation and the relationships between the host society and the African students who either study or have completed their studies at universities in Russia and the USSR. The research has made it possible to identify and analyze the factors determining the degree of success in adaptation, the main barriers that hamper the inclusion of African students into the new socio-cultural space, as well as the specificity of their interaction with the host society. The socio-cultural adaptation of African students who study in Russia is a complex multifactor process during which they attempt to achieve socio-psychological compatibility with the cultural environment new to them. As a result, the analysis of the adaptation process for students from African countries has enabled the authors to single out and determine effective mechanisms that can optimize it. Apart from this, the research contains recommendations that can facilitate the process.

Keywords

foreign students educational migration students from African countries Russian universities international education socio-cultural adaptation

References

Андреева, Г.М. (1998). Социальная психология. Москва: Аспект Пресс.

Витковская, М.И., Троцук, И.В. (2004). Адаптация иностранных студентов к условиям жизни и учебы в России (на примере РУДН). Вестник РУДН. Серия «Социология», 6–7, 267–284.

Гусейнов, О.М. (1976). Место и роль быта в формировании нравственного сознания людей. Вестник МГУ. Сер. «Философия», 1, 50–57.

Звягольский, А.Ю. (2010). Государственное сотрудничество с зарубежными странами и совершенствование правового статуса иностранных студентов в СССР (1945–1953 гг.). Общество и право, 1, 13–18.

Ивойлова, И. (2017, Ноябрь 13). Число иностранных студентов в России вырастет в три раза. Российская газета. Режим доступа https://rg.ru/2017/11/13/chislo-inostrannyh-studentov-v-rossii-vyrastet-vtroe.html

Камара, И. (2014) Влияние социокультурных различий на процессы адаптации иностранных учащихся в СССР/РФ. Вестник Северо–Кавказского федерального университета, 4 (43), 275–278.

Камара, И. (2014) Иностранные студенты в российском вузе: социокультурные особенности адаптации и профессиональной социализации. Краснодар: Кубанский гос. ун-т.

Красовицкая, Т.Ю. (2013). «Возвратить друзьями СССР…»: Обучение иностранцев в Советском Союзе. 1956–1965. Москва: МФД.

Крылова, Н.Л. (2006). Афро-россияне: брак, семья, судьба. Москва: РОССПЭН.

Мазитова, Л.Т. (2002). Социальная адаптация иностранных студентов (на примере вузов Башкортостана) (Канд. диссертация). Уфа.

Н-Диае, М.М., Ракачев, В.Н. (2003). «Свою старость я хотел бы встретить в России…»: результаты социологического исследования африканцев-выпускников советских вузов. Москва: ИЭА РАН.

Петров, В.Н., Ракачев, В.Н., Ракачева, Я.В., Ващенко, А.В. (2009). Особенности адаптации иностранных студентов. Социологические исследования, 2, 117–121.

Письменная, Е.Е. (2010). Актуальные вопросы адаптации иностранных студентов в России. В Демографические перспективы России и задачи демографической политики: Материалы научно-практической конференции (с. 124–128). Москва: Экон-Информ.

Птицына, И.Ф. (2008). Педагогические условия формирования межкультурной компетенции вторичной языковой личности студентов (на материале изучения японского языка и культуры) (Автореферат канд. диссертации). Якутск.

Путин, В.В. (2012, Февраль 27). Россия и меняющийся мир. Российская газета. Режим доступа https://rg.ru/2012/02/27/putin-politika.html

Ромео, А.Н. (2009). Иностранные студенты в российских вузах: проблемы межэтнического взаимодействия. Известия Волгоградского государственного педагогического университета, 8, 79–84.

Садохин, А.П. (2007). Межкультурная компетентность: понятие, структура, пути формирования. Журнал социологии и социальной антропологии, 1 (38), 125–139.

Торкунов, А.В. (2012). Образование как инструмент «мягкой силы» во внешней политике России. Вестник МГИМО-Университета, 4, 85–93.

Шереги, Ф.Е., Дмитриев, Н.М., Арефьев, А.Л. (2002). Научно-педагогический потенциал и экспорт образовательных услуг российских вузов. Москва: Центр социального прогнозирования.

Bock, Ph. K. (1970). Culture Shock: a reader in modern cultural Anthropology. New York: Publisher Alfred A. Knopf.

Bustos, R. & Gairin, J. (2017). Student academic adaptation of migrants in border contexts. Calidad en la educación, 46, 193–220. DOI: 10.4067/S0718–45652017000100193

Byram, M. (2000). Assessing Intercultural Competence in Language Teaching. Sprogforum, 18 (6), 8–13.

Carey, A.T. (1956). Colonial Students. London: Secker and Warburg.

Dervin, F. (Ed.) (2015). Chinese Educational Migration and Student-Teacher Mobilities: Experiencing Otherness. Palgrave Macmillan UK.

Hansen, A-S. & Thøgersen, S. (2015). The Anthropology of Chinese Transnational Educational Migration. Journal of Current Chinese Affairs, 44 (3), 3–14.

Klineberg, O. (1972). Étudiants du Tiers-monde en Europe. Problèmes d’adaptation, une étude effectuée en Autriche, en France, aux Pays-Bas et en Yougoslavie (with Jeanne Ben Brika). Paris: Mouton.

Marmasse, G. (Ed.) (2010). L’histoire. Paris: Vrin.

Riaño, Y., Van Mol, C. & Raghuram, P. (2018). New directions in studying policies of international student mobility and migration. Globalisation, Societies and Education, 16, 283–294. DOI: 10.1080/14767724.2018.1478721

Tajfel, H. & Dawson, J.L. (1965). Disappointed Guests. London: Oxford University Press.

Downloads

Empty statistics