Abstract
The processes of formation and transformation of collective memory are complex and multifaceted. Research on this phenomenon is carried out in various fields of scientific knowledge and on different planes — from epistemological procedures to specific phenomena, such as nostalgia. This article is devoted to identifying the place and role of nostalgic processes in the collective memory of the digital generation of Russian students. This type of nostalgia can be denoted as “somebody else’s nostalgia”, nostalgia for the times unlived-in, etc. And it requires special study, because of some paradoxicality. From the methodological point of view, the study is based on a combination of analytical and qualitative sociological methods (in-depth interviews). The results of the study showed that nostalgia for the Soviet past is a real phenomenon of today’s collective memory of Russian society, affecting all its social strata and age groups. The reason for this massive spread of the phenomenon is rooted in the general unstable social conditions of human existence in the postSoviet world, in the loss of confidence in the general idea of progressive course of history, and in progressiste liberation rhetoric in the absence of real socio-political projects. In the digital generation of Russian students «nostalgia for things Soviet» takes the form of “nostalgia without memory”, in that it is a way of psychological protection from the present by reconstructing the memory of the great past. The space of this memory represents another deformation of the nostalgic phenomenon since it is not formed on the basis of personal emotional experience, which includes longing for childhood and the life lived, but is nourished by the memory of previous generations and by the media.
Keywords
Funding information
The study was carried out with the financial support of the Russian Scientific Foundation (project № 19-18-00371), “The problem of collective memory in epistemic and political-cultural dimensions.“
References
Абрамов, Р. (2011). «Советский чердак» российской блогосферы: анализ ностальгических виртуальных сообществ. INTER, 6, 88–102.
Абрамов, Р.Н. (2012). Время и пространство ностальгии. Социологический журнал, 4, 5–23.
Бауман, З. (2019). Ретротопия. Москва: ВЦИОМ.
Бойм, С. (2013). Будущее ностальгии. Неприкосновенный запас, 3. Режим доступа https://magazines.gorky.media/nz/2013/3/budushhee-nostalgii.html
Даутова, Р.В. (2016). Феномен ностальгии на российском телевидении. В Гуманизация информационного пространства в контексте диалога культур: материалы Международной научно-практической конференции, посвященной 80‑летию со дня рождения первого декана факультета журналистики Казанского университета Ф. Агзамова (с. 327–335). Казань: Казанский ун-т.
Карпова, Н.В. (2020). «Back in the USSR», или о причинах ностальгии российского общества о «золотом веке». Вестник ВГУ. Серия История. Политология. Социология, 1, 41–46.
Клюваев, К.В. Медведев, Д.А. (2019). Использование феномена «Чужой» ностальгии в маркетинговых компаниях. В Всероссийская конференция молодых исследователей с международным участием «Социально-гуманитарные проблемы образования и профессиональной самореализации» (Социальный инженер‑2019): сборник материалов. Москва: ФГБОУ ВО «РГУ им. А.Н. Косыгина».
Ностальгия по СССР (2018, декабрь). Пресс-выпуск. Левада-центр. Режим доступа http://www.levada.ru/2018/12/19/nostalgiya-po-sssr‑2/
Романова, А.П. (2020). Коллективная память и поколенческий разрыв. Вопросы философии, 6, 33–37.
Романова, А.П. Федорова, М.М. (2020). Поколенческий разрыв и историческая память поколения цифровой эпохи. ЭНОЖ История, 9, 23. DOI 10.18254/S207987840012223-4.
Сапогова, Е.Е. (2019). Экзистенциально-психологические аспекты переживания «ностальгии без памяти. Проблемы современного образования, 2, 28–45.
Смолина, Н.С. (2014). «Советское» в постсоветском пространстве: анализ ностальгических сообществ. Вестник Челябинского государственного университета, Философия. Социология. Культурология, 17(346), 133–136.
Старовойтенко, А.Д. (2019). Между ностальгией и ретротопией. Интеракция. Интервью. Интерпретация, 11(18), 125–135.
Таратута, Е.Е. (2018). «Флешмоб 90‑е» и ностальгия: репрезентация постсоветского культурного опыта в социальных сетях. В Взгляд в себя: к онтологии национального самосознания России. Сборник статей по итогам Международной научной конференции (с. 50–53). Санкт-Петербург: «Книжный дом».
Федорова, М.М. (2020). Мемориальный феномен и кризис исторического сознания модерна. Вопросы философии, 6, 38–42.
Шлегель, Е.В. (2019). Ностальгия по непрожитому: привлекательность мифа о советском прошлом для поколения Z. Вестник Гуманитарного университета, 3(26), 87–93.
Appadurai, A. (1996). Modernity At Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Batcho, K.I. (2013). Nostalgia: Retreat or Support in Difficult Times? The American Journal of Psychology, 126(3), 355–367.
Boym, S. (2001). The Future of Nostalgia. NY: Basic Books.
Dann, G. (1998). There’s no Business like Old Business». Tourism, the Nostalgia Industry of the Future. In W.F. Theobald (Ed.) Global Tourism. Oxford: Butterworth Heinmann.
Davis, F. (1979). Yearning for Yesterday. A Sociology of Nostalgia. NY: Free Press.
Graburn, N. (1995). Tourism, Modernity and Nostalgia. In S. Akbar, S. Chris (Eds) The Future of Anthropology. Its Relevance to the Contemporary World. Londres/Atlantic Highlands: Athlone.
Herzfeld, M. (1991). A Place in History. Social and Monumental Time in a Cretan Town. Princeton: Princeton University Press.
Herzfeld, M. (2007). L’Intimité culturelle. Poétique sociale dans l’État-nation. Québec: Presses universitaires de Laval.
Howe, N., Strauss, W. (2007). The Next 20 Years: How Customer and Workforce Attitudes Will Evolve. Harvard Business Review, 85(7–8), 47–52.
Pickering, M., Keightley, E. (2006). The Modalities of Nostalgia. Current Sociology, 54(6), 919–941.
Pickering, M., Keightley, E. (2014). Retrotyping and the Marketing of Nostalgia. In K. Niemeyer (Ed.) Media and Nostalgia. Yearning for the Past, Present and Future (pp. 83–94). London Palgrave Macmillan.
Routledge, C., Wildschut, T., Sedikides, C. et al (2012). The Power of the Past: Nostalgia as a Meaning-Making Resource. Memory, 20(5), 452–460.
Starobinski, J. (1963). La Nostalgie: théоries médicales et expression littéraire. In Studies on Voltaire and the XVIII century (pp. 1505–1518). Geneve: Institut et musée Voltaire.
Vess, M., Arndt, J., Routledge, C. et al (2012). Nostalgia as a Resource for the Self. Self and Identity, 11(3), 273–284.

