Abstract
The paper describes some approaches to the teachers’ professional and personal burnout, as well as its stages, its connection with their psychological health and professional deformations, and with the students’ psychological safety. It is shown that the causes of the burnout under conditions of digitalization of education are not studied enough, which determines the relevance of this work. The necessity of examining not only of professional, but also of personal aspects of a burnout is substantiated. The goal is to identify a set of psychological and social reasons that influence the development of professional and personal burnout syndrome among teachers of modern schools. A complex of techniques has been applied: “The diagnostics of a professional burnout”, “The diagnostic technique of a professional burnout level”, “The life satisfaction index”, “The scale of general self-efficacy”, “Self-evaluation of professional and pedagogical motivation”, as well as “The scale of evaluation of the psychological climate inside the teaching staff”. At the formative stage, a special program was used, which includes sessions on primary and secondary prophylaxis of a professional and personal burnout of teachers along three directions: socio-psychological, personal, and professional. As a result, with the help of Student’s criterion, we registered significant changes in the indicators of psychological and social characteristics under study, which act as causes of the burnout. The decrease of their negative influence led to the reduction of the integral index of the professional and personal burnout within the group during the formative experiment. It indicates that the reasons leading to the burnout have been correctly identified. There were positive developments in the indicators of such symptoms as “emotional exhaustion”, “depersonalization”, and “the reduction of personal achievements”. We fixed positive dynamics in the following burnout phases: tension, resistance, and exhaustion. Hence, work with the identified causes of the teachers’ professional and personal burnout provided some positive results. The novelty of the research consists in identifying a set of psychological and social reasons that lead to a professional and personal burnout among the contemporary teachers, as well as to specifying the components of these reasons. The results of the study may be used while organizing the preventive work with the teaching staff of modern schools.
Keywords
References
Амбалова, С.А. (2020). Синдром психического выгорания как следствие профессионального кризиса у педагогов. Азимут научных исследований: педагогика и психология, 1, 321–324. DOI: 10.26140/anip‑2020-0901-0079
Березовская, Л.И. (2014). Исследование эмоционального выгорания как формы профессиональной деформации личности работников образовательных организаций. В Материалы научно-практической конференции с международным участием «Категория «социального» в современной педагогике и психологии» (с. 126–129) Ульяновск: SIMJET.
Бойко, В.В. (2017). Синдром эмоционального выгорания в профессиональном общении. СПб.: Питер.
Веселова, О.А. (2019). Профессиональная мотивация и уровень эмоционального выгорания у педагогов. Вестник науки и образования, 18(72), 96–98.
Водопьянова, Н.Е., Густелева, А.Н., Минин Д.С., Ихия Афиф (2018). Опыт психологического консультирования, ориентированного на коррекцию и профилактику профессионального выгорания учителей арабских школ Израиля. Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология, 2. 56–69.
Водопьянова, Н.Е., Старченкова Е.С. (2020). Синдром выгорания. Диагностика и профилактика. М.: Юрайт.
Гайдар, К.М., Малютина, О.П. (2021). Изменения в синдроме профессионального выгорания преподавателей вуза в условиях вынужденного дистанционного обучения. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Проблемы высшего образования, 2, 24–29.
Долгова, В.И., Гольева, Г.Г., Кунилова, А.А. (2016). Эмоциональное выгорание педагогов как деформация личности. Современные наукоемкие технологии, 8, 106–110.
Кмить, К.В., Попов, Ю.В. (2013). Эмоциональное выгорание, не связанное с профессиональным стрессом. Обозрение психиатрии и медицинской психологии, 3, 3–10.
Королькова, Ю.Б. (2021). Деформации в профессиональной деятельности педагогов. Профессиональные представления, 1, 31–38.
Крецан, З.В., Морозов, Е.В., Семке, Л.В. (2020). Параметры личности как предикторы развития синдрома эмоционального выгорания у педагогов школы. Вестник Кемеровского государственного университета. Серия: Гуманитарные и общественные науки, 1(13), 12–25. DOI: 10.21603/2542-1840-2020-4-1-12-25
Мерзлякова, Д.Р. (2006). Влияние профессионального «выгорания» педагога на личностные характеристики и успешность учебной деятельности младшего школьника (автореферат кандидатской диссертации). Ижевск.
Михайлова, А.В., Власова, К.М. (2022). Профессиональные деформации и профессиональное выгорание педагогов. Педагогическая перспектива, 2, 38–44.
Мороз, Ю.С. (2020). Влияние выгорания и постстресса на качество образовательного процесса. Молодой ученый, 30(320), 251–253.
Пак, С.Н. (2016). Основные аспекты синдрома профессионального выгорания педагогов. Современные проблемы науки и образования, 6. Retrieved from https://science-education.ru/ru/article/view?id=25469
Пак, С.Н., Нуркулова, М.Р., Нуркулова, Н.Р. (2021). Проблемы профессионального выгорания педагогов в условиях онлайн-обучения. Современные наукоемкие технологии, 5, 198–203.
Пежемская, Ю.С., Смирнова, Н.С. (2016). Индекс ресурсности педагогов с разным уровнем профессионального выгорания. Ученые записки Санкт-Петербургского имени В.Б. Бобкова филиала Российской таможенной академии, 2(58), 96–99.
Перепелкина, Н.А. (2017). Профессиональное выгорание педагога как препятствие на пути к профессиональной самореализации. Гуманитарный научный журнал, 1, 38–42.
Хазиева, Э.Д. (2022). Проблема эмоционального выгорания у педагогов. Academic research in educational sciences, 3(2), 848–855. DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-848-856
Хакимова, Н.Р., Матлаш, В.Д., Григорьева, Е.В. (2022). Профессиональное выгорание педагогов в условиях цифровизации образования. Профессиональное образование в России и за рубежом, 1(45), 169–174. DOI: 10.54509/22203036_2022_1_169.
Чернышова, М.Д. (2021). Профессиональное здоровье педагога. Научный Лидер, 15(17), 65–72.
Шарыпова, Т.Н., Забейворота, М.В. (2019). Cоциально-психологические и профессиональные риски психологического «выгорания», как фактор возникновения внутриличностного конфликта. Аллея науки, 3(30), 237–241.
Ширяева, В.В. (2017). Профессиональное выгорание как компонент профессиональной деформации педагогов дополнительного образования детей. Инновационные проекты и программы в образовании, 5, 22–25.
Danko, O.A., Enygin, D.V., Midova, V.O. et al. (2022). Оccupational Burnout In Pedagogical Practice. Modern Pedagogical Education, 2, 143–146.
Diaz, C. The Truth about Teacher Burnout: It’s Work Induced Depression. Psych Learning Curve. American Psychological Association. Retrieved from http://psychlearningcurve.org/the-truth-about-teacher-burnout/
Freudenberger, H.J. (2015). Staff Burnout. Journal of Social Issues, 30, 159–165.
Machynska, N., Derkach, Yu. (2019). Рrofessional Burnout Of Teachers: Theoretical And Practical Aspects. Continuing Professional Education Theory and Practice, 2(59), 28–34. DOI: 10.28925/1609-8595.2019.2.2834
Pines, A., Pelman, B., Maslach, C. (1980). Combatting Staff Burn-Out in a Day Care Center: A Case Study. Child Care Quarterly, 9, 5–16.

