Abstract
The main purpose of this article is to substantiate the role of historical memory formation as a means of maintaining the moral security of modern Russian society. The authors’ attention is focused on the commemorative practices of historical memory formation; information sources, including online ones, and their impact on the value aspects of youth life, as well as on national identity. The objectives of the research are to identify commemorative practices of historical memory formation among students; to study students’ opinions about information sources, including online ones, to which they most often turn; to determine the influence of information sources on the value aspects of youth’s life, as well as on national identity; to identify the peculiarities of the influence of family, upbringing and education on formation of historical memory among the younger generation in the context of actualizing the problems of ensuring spiritual security. Research methodology. The study used comparative analysis, traditional document analysis, and statistical analysis. Ä mass survey conducted in year 2025 helped the authors to explore students’ opinion on the role of family upbringing and education in the formation of historical memory among the younger generation within modern politics and moral security ensuring. Results and conclusions. Based on empirical research among students, it was possible to identify the most reliable and effective sources of information and communication channels, as well as to discover the most relevant approaches and methods of historical memory formation for modern youth. And moreover, the important role of traditional sources of information, such as archival documents, scientific monographs, documentaries, museum exhibits, was claimed. Practical significance. The empirical data obtained can be used when developing educational programs for the humanitarian block, mechanisms for transmitting moral experience, and organizing educational events. It is advisable to combine interactive and event-based approaches with traditional ones in the learning process. According to students responses, conclusions on the formation and strengthening of historical memory means, trends in its development and possible ways of improvement were formulated.
Keywords
References
Андрюшков, А.А., Клюс, А.Г., Михайловский, А., Сергеев, Ю.Н. (2024). Особенности отношения молодёжи к российской истории: влияние профессиональных полей и ценностных позиций. Высшее образование в России, 33(11), 95–107. DOI: 10.31992/0869-3617-2024-33-11-95-107
Багдасарян, В.Э. (2020). Когнитивные матрицы манипулятивных технологий в войнах и революциях нового типа. Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки, 1, 8–23. DOI: 10.18384/2310-676X‑2020-1-8-23
Беспаленко, П.Н. (2009). Духовная безопасность в системе национальной безопасности современной России: проблемы институционализации и модели решения (докторская диссертация). Ростов-на-Дону.
Бережная, Н.В., Лугуценко, Т.В., Шевченко, О.М. (2024). Патриотизм как основа духовной безопасности российского общества. Гуманитарные и социальные науки, 104(3), 7–13. DOI: 10.18522/2070-1403-2024-104-3-7-13
Брагина, Н.Г. (ред.). (2007). Память в языке и культуре. Москва: Языки славянской культуры.
Брянцев, И.И., Брянцева, О.В. (2020). Информационно-коммуникационные технологии как средство формирования гражданственности и сохранения исторической памяти: управленческий аспект. Вестник Поволжского института управления, 2(20), 27–34. DOI: 10.22394/1682-2358-2020-2-27-34
Володенков, С.В., Ромашкина, А.Б. (2020). Технологии интернет-коммуникации как инструмент влияния на функционирование современных институтов власти: актуальные вызовы. Вестник Московского государственного областного университета. Серия: История и политические науки, 1, 33–40. DOI: 10.18384/2310-676X‑2020-1-33-40
Грибан, И.В., Зданович, В.В., Савчук, Т.П. (2020). Историки в диалоге: опыт реализации проекта «Память о Великой Отечественной войне: направления, тенденции, практики мемориализации в Беларуси и России». Педагогическое образование в России, 2, 21–27. DOI: 10.26170/po20-02-03
Давыденкова, А.Г., Василенкова, А.А. (2024). Философско-мировоззренческие вопросы в вузовском курсе «Основы российской государственности». Наука. Общество. Государство, 2(46), 139–148. DOI: 10.21685/2307-9525-2024-12-2-14
Капицын, В.М. (2018). Теория и политика идентичности. Москва: ИНФРА-М. DOI: 10.12737/textbook_5a93c599c173c0.15142773
Капицын, В.М., Симонова А.И. (2021). Великая Победа в политике памяти: войны за идентичность молодёжи. Вестник Московского государственного областного университета, 2, 51–66. Режим доступа http://www.evestnik-mgou.ru
Коршунов, А.В. (2013). Проблемы изучения духовной безопасности российского общества в современной научной литературе. Историческая и социально-образовательная мысль, 2(18), 121–126.
Крючек, П.С., Матвеев, О.В., Ракачев, В.Н., Ракачев, Д.Н., Райченок, А.А. (2021). Память о Великой Отечественной войне как важнейшая составляющая исторической культуры белорусов и россиян. Труды БГТУ. Серия 6: История, философия, 2(251), 39–45.
Кублицкая, Е.А. (2023). Основные ценности консолидации российского общества в представлениях религиозной и нерелигиозной студенческой молодежи. Научный результат. Социология и управление, 9(2), 21–42. DOI: 10.18413/2408-9338-2023-9-2-0-3
Магомедов, М.Н., Носкова, Н.А. (2019). Обзор нормативно-правового регулирования сферы культуры Российской Федерации. Международный журнал гуманитарных и естественных наук, 2–2, 164–168. DOI: 10.24411/2500-1000-2019-10597
Матвиенко, В.А., Исаев, А.В. (2023). Духовно-нравственные аспекты социальной активности молодежи в контексте обеспечения российской государственной идентичности. Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки, 4, 54–66. DOI: 10.24412/2071-6141-2023-4-54-66
Осянин, А.Н., Клемятич, Ю.Ю. (2017). Научные и культурные факторы формирования патриотизма в информационном дискурсе центральных российских СМИ. Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. Серия: Социальные науки, 4(48), 151–159.
Отюцкий, Г.П. (2014). Методологические проблемы обеспечения духовной безопасности в основополагающих государственных документах. Фундаментальные и прикладные исследования: проблемы и результаты, 10, 218–222.
Понеделков, А.В. (2015). Патриотизм как основа современной национальной безопасности. Вестник Поволжской академии государственной службы, 5(50), 6–10.
Попп, И.А., Шахнович, И.С. (2018). Государственная политика по сохранению исторической памяти граждан Российской Федерации: нормативно-правовой аспект. Педагогическое образование в России, 12, 42–49.
Репина, Л.П. (ред.). (2008). Диалоги со временем: память о прошлом в контексте истории. Москва: Кругъ.
Селезнева, А.В. (2020). Политические ценности российской молодежи: социокультурные особенности и идентификационный потенциал. Общество. Коммуникация. Образование, 3(11), 20–32. DOI: 10.18721/JHSS.11302
Соколов, А.С. (2020). Историческая память и проблема идентичности. Личность. Культура. Общество, 22(1–2), 157–162. Режим доступа https://rucont.ru/efd/707860
Сорокина, Н.Д. (2020). Историческая память современных студентов. Что происходит? Высшее образование в России, 29(10), 144–152. DOI: 10.31992/0869-3617-2020-29-10-144-152
Чупров, В.И. (2019). Отечественная школа социологии молодежи: взгляд на 50‑летнюю историю. Социологические исследования, 10, 107–118. DOI: 10.31857/S013216250007105-8
Шенк, Ф.Б. (2019, Ноябрь 02). Концепция «lieux de memoire» [Электронный ресурс]. Режим доступа http://www.hist.vsu.ru/cdh/Articles/02-11.htm
Assmann, J. (2013). Communicative and Cultural Memory. In The Theoretical Foundations of Hungarian ’lieux de mémoire’ Studies (pp. 36–43). Debrecen: Debrecen University Press.
Moustakas, C. (1994). Phenomenological Research Methods. London: SAGE Publications Ltd. DOI: 10.4135/9781412995658
Willig C. (2008). Introducing Qualitative Research in Psychology: Adventure in Theory and Method. Berkshire: Open University Press McGrawHill Education.
Yu, Ch., Reimer, D., Lee, A., Snijder, J.P., Lee, H.S. (2017). A Triangulated and Exploratory Study of the Relationships Between Secularization, Religiosity, and Social Wellbeing. Soc. Indic. Res., 131, 1103–1119.