Abstract
The efficiency problem of the UN peacekeeping activities is raised, in view of the conflicts’ complication and the increasing role of the complex peacekeeping operations as a control means. The UN key role in conducting multilateral peacekeeping operations is described; the basic operations are classified under their specific aims; the geographical distribution of UN contingents, as well as the decision-making mechanism and operations management are presented. It is shown that modern diversified operations deviate from performing traditional purposes and execute more complex and multilateral functions. In addition, they do not always observe the “unwritten” rules of classical peacekeeping principles, viz. the consent of the parties to the conflict, the neutrality of the peacemakers, and the use of force for self-defence exclusively. Apart from the UN, peacekeeping missions are executed by subregional organizations and ad hoc coalitions. Frequently, operations are carried out on a joint basis. The following critical problems of modern peacekeeping are stressed in the research: the increased politicization of the peacekeeping process, the dissent between the UN Security Council, the UN Secretariat, and the major financial donors and troop-contributing countries. Besides that, there exist the quality and complexity of negotiating mandates, insufficient resources to carry out operations, and the influence of asymmetric threats (particularly, the activities of terrorist groups), etc. Special attention is paid to the analysis of the reform initiatives undertaken in the last twenty years, and around the assessement of specific measures to improve the efficiency of peacekeeping operations. In conclusion, the achievements of the peacekeeping process and the topical directions on the road of its improvement are described. They are as follows: greater inclusiveness in the sphere of decision-making, definition of realistic and well-defined mandates, improvement in training for peacemakers, etc. Insufficient progress in the interaction between the key states, the major financial donors and troop-contributing countries is emphasized as they are centred around their own interests and priorities, which is to the detriment of the common mission of ensuring peace and security.
Keywords
Funding information
The research was carried out through the financial support of the Russian Foundation for Basic Research and EISR, grant No. 19-011-31389 (“Traditional and emerging powers: discussions on sovereignty and conflict management”).
References
Бокерия, С.А. (2018). Ответственность по защите (R2P): концепция, желательная норма или принцип? Интервью с профессором Алексом Дж. Беллами, Университет Квинсленда (Австралия). Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Международные отношения, 4, 955–964. DOI: 10.22363/2313-0660-2018-18-4-955-964
Более безопасный мир: наша общая ответственность. Доклад Группы высокого уровня по угрозам, вызовам и переменам (2004). ООН, A/59/565. Режим доступа https://undocs.org/ru/A/59/565
Будущее миротворческих операций Организации Объединенных Наций: выполнение рекомендаций Независимой группы высокого уровня по миротворческим операциям. Доклад Генерального секретаря о рекомендация (2015). ООН, A/70/357–S/2015/682. Режим доступа https://undocs.org/ru/S/2015/682
Выполнение обязанности защищать. Доклад Генерального секретаря (2009). ООН, A/63/677. Режим доступа https://undocs.org/ru/A/63/677
Доклад Группы по операциям Организации Объединенных Наций в пользу мира (2000). ООН, A/55/305-S/2000/809. Режим доступа https://undocs.org/ru/A/55/305
Доклад Независимой группы высокого уровня по миротворческим операциям об объединении наших сил в интересах мира: политика, партнерство и люди (2015). ООН, A/70/95–S/2015/446. Режим доступа https://digitallibrary.un.org/record/795940/files/A_70_95%26S_2015_446-RU.pdf
Ежегодник СИПРИ 2018: вооружения, разоружение и международная безопасность (2019). М.: ИМЭМО РАН.
Загорский, А.В. (2015). Миротворчество и международное управление региональной безопасностью. М.: ИМЭМО РАН.
Инвестирование в Организацию Объединенных Наций: на пути к усилению Организации по всему миру — подробный доклад. Доклад Консультативного комитета по административным и бюджетным вопросам (2006). ООН, A/60/870. Режим доступа https://undocs.org/pdf?symbol=ru/A/60/870
Итоговый документ Всемирного саммита 2005 года (2005). ООН, A/RES/60/1. Режим доступа https://undocs.org/ru/A/RES/60/1
Кутейников, А.Е., Масляк, А.В. (2013). От строительства мира к государство-строительству. Международные процессы, 11(1), 29–48.
Никитин, А.И. (2016). Миротворчество ООН: обновление принципов, реформирование практики. Мировая экономика и международные отношения, 60(3), 16–26.
При большей свободе: к развитию, безопасности и правам человека для всех. Доклад Генерального секретаря ООН (2005). ООН, A/59/2005/Add.3. Режим доступа https://undocs.org/ru/A/59/2005/Add.3
Примаков, Е.М. (2009, Январь 21). Мир без России? К чему ведет политическая близорукость. Российская газета. Режим доступа https://rg.ru/2009/01/21/primakov-kniga.html
Спирин, Ю.В. (2010). Современные проблемы миротворчества ООН. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Международные отношения, 4, 50–58.
Тишков, С.А., Лабин, Д.К. (2019). Институционализация полицейского миротворчества ООН. Вестник МГИМО-Университета, 1, 107–128. DOI: 10.24833/2071-8160-2019-1-64-107-128
Худайкулова, А.В. (2003). Теория и практика «гуманитарного вмешательства» в современной миротворческой деятельности (на примере Югославии) (Канд. диссертация). Москва.
Худайкулова, А.В. (2016). Новое в управлении международными конфликтами. Международные процессы, 14(4), 67–79. DOI: 10.17994/IT.2016.14.4.47.5
Чуркин, В. (2011). «Центральная задача всех миротворцев остается неизменной». Индекс безопасности, 17(1), 29–32.
Шепова, Н. (2008). ООН и некоторые проблемы регионального миротворчества. Мировая экономика и международные отношения, 6, 3–12.
Щербак, И.Н. (2013). О деятельности Совета безопасности ООН на современном этапе. Вестник МГИМО-Университета, 6, 9–14.
Berdal, M. (2018). The State of UN Peacekeeping: Lessons from Congo. Journal of Strategic Studies, 41(5), 721–750. DOI: 10.1080/01402390.2016.1215307
Berdal, M., Ucko, D.H. (2015). The Use of Force in UN Peacekeeping Operations. Problems and Prospects. The RUSI Journal, 160(1), 6–12. DOI: 10.1080/03071847.2015.1016718
Dos Santos Cruz, C.A., Phillips, W.R. & Cusimano, S., (2017). Improving Security of United Nations Peacekeepers: We need to change the way we are doing business. UN. Retrieved from https://digitallibrary.un.org/record/1479770/files/improving_security_of_united_nations_peacekeepers_report.pdf
Cunliffe, P. (2009). The Politics of Global Governance in UN Peacekeeping. International Peacekeeping, 16(3), 323–336. DOI: doi.org/10.1080/13533310903036384
Is Christmas Really Over? Improving the Mandating of Peace Operations (2019). Security Council Report, 1, 22. Режим доступа https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B‑6D27–4E9C‑8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/research_report_council_mandating_february_2019.pdf
Karlsrud, J. (2015). The UN at War: Examining the Consequences of Peace-enforcement Mandates for the UN Peacekeeping Operations in the CAR, the DRC and Mali. Third World Quarterly, 36(1), 40–54. DOI: 10.1080/01436597.2015.976016
Policy on Integrated Assessment and Planning (2013). UN, Steering Group. Retrieved from https://undg.org/wp-content/uploads/2016/10/UN-Policy-on-Integrated-Assessment-and-Planning_FINAL_9-April‑2013.pdf
Responsibility to Protect (2001). Report of the International Commission on Intervention and State Sovereignty. International Development Research Centre. Ottawa. Retrieved from http://responsibilitytoprotect.org/ICISS%20Report.pdf
Seaman, K. (2016). UN-Tied Nations. The United Nations, Peacekeeping and Global Governance. London: Routledge.
SIPRI Yearbook 2019. Armaments, Disarmament and International Security (2019). London: Oxford University Press.
Sloan, J. (2014). The Evolution of the Use of Force in UN Peacekeeping. Journal of Strategic Studies, 37(5), 674–702. DOI: 10.1080/01402390.2014.921853
Smith, A., Boutellis, A. (2017). Rethinking Force Generation: Filling the Capability Gaps in UN Peacekeeping. Providing for Peacekeeping, 2. N.Y.: International Peace Institute.
Tijjani, M.A. (2018). United Nations Observer Mission and ECOMOG Intervention in Liberia’s Peace Process. Vestnik RUDN. International Relations, 18(04), 872–887. DOI: 10.22363/2313-0660-2018-18-4-872-887.
Tull, D. (2018). The Limits and Unintended Consequences of UN Peace Enforcement: The Force Intervention Brigade in the DR Congo. International Peacekeeping, 25(02), 167–190. DOI: 10.1080/13533312.2017.1360139

