Abstract
In connection with the intensified development of digital technologies and the active (universal and daily) use of smart phones, computers and/or various gadgets by people of all ages, there emerge two problems. On the one hand, there is anxiety on the subject of types of behavior connected with the assimilation and use of new technologies that might carry along novel and still not fully understood social and psychological risks. On the other hand, one can notice the enthusiasm and “fan” attitude towards gadgets, which are increasingly replacing traditional ways of implementing communicative, labor, cognitive, game and other kinds of activity, mediate dyadic and group relations, as well as act as a new type of media. Thus, there is an increasing interest within the global society in conducting thorough psychological research aimed at identifying the real (not mythological) pros and cons of everyday use of digital technology products and in recommending the boundaries of this application. It is as a psychological discipline that is summoned to elaborate these kinds of answers to the society’s requests that cyberpsychology positions itself. The main goal of the article is to determine whether cyberpsychology is a separate branch of psychological science, or whether cyberpsychological problems are still being solved within the framework of traditional psychological disciplines. The status of cyberpsychology is revealed at the organizational level: the presence of interest in the results, the personnel and personnel training, professional associations, channels for informing the specialists about the results of the work, as well as prospects for the advance of competence. Although the approaches to the solution of organizational problems are largely different in Russia and in Western countries, the article emphasizes the approximation in the development processes of cyberpsychology as an independent branch of psychological science in the near future. The most noticeable organizational steps in this direction have been taken, as the article ascertains, in the very recent years.
Keywords
References
Белинская, Е.П. (2013). Психология. Интернет-коммуникации. М.: МПСУ; Воронеж: НПО «МОДЭК».
Виленская, Г.А. (2019). Исследования психологии интернета в «Психологическом журнале»: некоторые итоги и перспективы. Психологический журнал, 40(4), 5–14.
Войскунский, А.Е. (2008). От психологии компьютеризации к психологии Интернета. Вестник Московского университета. Серия 14. Психология, 2, 140–153.
Войскунский, А.Е. (2010). Психология и Интернет. М.: Акрополь.
Войскунский, А.Е. (2013). Перспективы становления психологии Интернета. Психологический журнал, 34(3), 110–118.
Войскунский, А.Е. (2018). Психология в сетевом контексте: начальный период. В Информационное общество: образование, наука, культура и технологии будущего. Выпуск 2 (Труды XXI Международной объединенной конференции «Интернет и современное общество, 30 мая‑2 июня 2018 г. Сборник научных статей) (268–279). Санкт-Петербург: Издательство Университет ИТМО.
Войскунский, А.Е. (ред.) (2000). Гуманитарные исследования в Интернете. М.: Можайск-Терра.
Волохонский, В.Л., Зайцевой, Ю.Е., Соколова, М.М. (ред.) (2006). Личность и межличностное взаимодействие в сети Internet. СПб.: СПбГУ.
Газзали, А., Розен, Л.Д. (2019). Рассеянный ум. Как нашему древнему мозгу выжить в мире новейших цифровых технологий. М.: Эксмо.
Иванов, Д.В. (2000). Виртуализация общества. СПб.: Петербургское Востоковедение.
Кастельс, М. (2004). Галактика Интернет. Екатеринбург: У-Фактория.
Керделлан, К., Грезийон, Г. (2006). Дети процессора. Как Интернет и видеоигры формируют завтрашних взрослых. Екатеринбург: У-Фактория.
Кузнецова, О.В., Скрыльникова, Н.И. (2017). Компаративный анализ направлений исследований в области киберпсихологии в России и за рубежом. Современная зарубежная психология, 6(4), 66–76.
Кузнецова, Ю.М., Чудова, Н.В. (2008). Психология жителей Интернета. М.: УРСС.
Кулик, А.Н. (ред.) (2003). Новые инфокоммуникационные технологии в социально-гуманитарных науках и образовании: современное состояние, проблемы, перспективы развития: мат-лы Международной интернет-конференции). М.: Логос.
Куликова, С.В., Шеяфетдинова, Н.А., Маклаков, В.В., Креопалов, В.В., Нарциссова, С.Ю. (2018). Взаимодействие в киберпространстве: принципы и формы: Учебное пособие. Москва: Академия МНЭПУ.
Манеров, В.Х., Королева, Н.Н., Богдановская, И.М., Проект, Ю.Л. (2006). Мирообразование и личностные феномены Интернет-коммуникации. СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена.
Марцинковская, Т.Д. (2018). Психологические аспекты технологического общества. Психологические исследования, 11(62), 12. Режим доступа http://psystudy.ru/index.php/num/2018v11n62/1654‑martsinkovskaya62.html
Микешина, Л.А., Опенков, М.Ю. (1997). Новые образы познания и реальности. М.: РОССПЭН.
Патяева, Е.Ю., Шлягина, Е.И. (ред.) (2018). Личность в эпоху перемен: mobilisinmobili: Материалы Международной научно-практической конференции 17–18 декабря 2018 г. М.: Смысл.
Полат, Е.С. (2001). Интернет в гуманитарном образовании. М.: Владос.
Рубцова, О.В. (2019). Цифровые технологии как новое средство опосредования (Часть первая). Культурно-историческая психология, 15(3), 117–124.
Семенов, И. (ред.) (2002). Интернет и российское общество. М.: Гендальф.
Смолл, Г., Ворган, Г. (2011). Мозг онлайн. Человек в эпоху интернета. М.: КоЛибри.
Собкин, В.С. (2000). Образование и информационная культура. Социологические аспекты. М.: Центр социологии образования РАО.
Солдатова, Г.В., Зотова, Е.Ю., Чекалина, А.И., Гостимская, О.С. (ред.) (2011). Пойманные одной сетью: социально-психологическое исследование представлений детей и взрослых об Интернете. М.: Фонд развития Интернет.
Солдатова, Г.У., Рассказова, Е.И., Нестик, Т.А. (2017). Цифровое поколение России: компетентность и безопасность. М.: Смысл.
Тоффлер, Э. (1979). Третья волна. М.: АСТ.
Шнейдерман, Б. (1984). Психология программирования: Человеческие факторы в вычислительных и информационных системах. М.: Радио и связь.
Шнейдерман, Б. (1992). Человеческие ценности и будущее технологии («Декларация ответственности»). Психологический журнал, 13(3), 66–75.
Шпитцер, М. (2013). Антимозг: цифровые технологии и мозг. М.: АСТ.
Connolly, I., Palmer, M., Barton, H., Kirwan, G. (Eds.) (2016). An Introduction to Cyberpsychology. Routledge, 2016.
Norman, K.L. (2017). Cyberpsychology: An Introduction to Human-Computer Interaction. UK: Cambridge University Press.
Power, A., Kirwan, G. (Eds.) (2013). Cyberpsychology and New Media: A Thematic Reader. Psychology Press.
Suler, J. (2016). Psychology of the Digital Age: Humans Become Electric. Cambridge University Press.
Whitty, M.T., Young, G. (Eds) (2016). Cyberpsychology: The Study of Individuals, Society and Digital Technologies. BPS Blackwell.

