Individual Psychological Types of Response to Stress by Subjects of Team Activity
PDF (Russian)
HTML (Russian)
PDF (Russian)
HTML (Russian)
JATS XML

Section

Psychology of Personality

DOI

https://doi.org/10.31429/26190567-21-4-121-133

How to Cite

Sovmiz, Z.R. (2021). Individual Psychological Types of Response to Stress by Subjects of Team Activity. South-Russian Journal of Social Sciences, 21(4), 121-133. DOI: 10.31429/26190567-21-4-121-133
Submission Date November 21, 2020
Accepted Date December 23, 2020
Published Date June 22, 2021
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Зарема Рустемовна Совмиз

Abstract

The relevance of the study of individual psychological types of stress response by a team member originates in the questions of the mechanisms of coping behavior of the group and of the individual as a subject of teamwork, which are long overdue. The novelty of the research is in the fact that, for the first time, group copying is analyzed on the basis of sports teams as professional groups. In earlier scholarly literature, the study of coping behavior of the individual as part of a group was presented primarily within the frameworks of family coping. Besides, there is convincing evidence that individual and group coping resources may be included in the stress management process in different ways. Some types of resources reduce non-constructive coping mechanisms, others enhance constructive coping, and still others are resource-­based in both reducing non-adaptive coping and enhancing adaptive coping (we call them the most efficient and energy-­intensive). The aim of the study was to identify individual psychological types of responses to stressors of subjects included in group activities, using the example of team sports. The research methodology is based on the concept of the individual as a group actor, on a resource approach to the description of the individual and on the concept of coping behavior. The main findings of the study reflect the fact that there are four types of stress response among the subjects included in group work. The different types of actors are characterized by the degree of coping strategies, the level of involvement of copying resources in the process of overcoming an alarming situation, and the differentiation of resources used. The data obtained give an idea of the likely levers of successful coping by the individual in terms of different types of coping. Knowledge of the types of stress response will allow organizing the process of team activity in an intelligent way, to identify representatives of a type of stress response, to structure the work of the team in such a way that it is as comfortable and successful as possible.

Keywords

teamwork coping strategies coping resources stress response types personal and group resources team copying individual coping strategies adaptive and maladaptive coping strategies

References

Агазаде, Н. (2012). Копинг-стратегии во время кризиса. Медицинская психология в России, 1. Режим доступа http:// medpsy.ru

Ананьев, Б.Г. (2001). Человек как предмет познания. СПб.: Питер.

Андреев, В.В., Андреев, В.В. (2019). Совладающее поведение как средство преодоления критических ситуаций в спорте. В К.А. Бочавер, Л.М. Довжик (ред.) Психология спорта: наука, искусство, профессия (с. 9–16). Москва: Негосударственное образовательное частное учреждение высшего образования «Московский институт психоанализа».

Анцыферова, Л.И. (1994). Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая защита. Психологический журнал, 1(1), 3–18.

Берилова, Е.И. (2020). Особенности взаимосвязи эмоционального интеллекта, копинг-стратегий и уровня развития группы у спортсменов, занимающихся командными видами спорта. В Материалы научной и научно-методической конференции профессорско-преподавательского состава Кубанского государственного университета физической культуры, спорта и туризма (с. 215–216), 1. Краснодар: Кубанский государственный университет физической культуры, спорта и туризма.

Берилова, Е.И. (2018). Личностные факторы преодоления синдрома выгорания у девушек-футболисток. Физическая культура, спорт — наука и практика, 4, 109–114.

Бочавер, К.А., Довжик, Л.М., Савинкина, А.О. (2020). К вопросу о тревоге и командной сплоченности в спорте. Психологические исследования, 13(70), 6.

Горская, Г. Б (2012). Организационный стресс в спорте: источники, специфика проявлений, направления исследований. Физическая культура, спорт — наука и практика, 4, 74–76.

Киселев, В.Ю. (2002). О проблемах комплектования сборных экипажей в гребле на лодках типа «Дракон». В Материалы научной конференции «Проблемы физической культуры, спорта и туризма» (с. 15–17). Хабаровск.

Крюкова, Т.Л., Сапоровская, М.В. (2016). Стрессы семейных отношений: тенденции и эффекты совладания. Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология, 1(1), 174–195.

Маслоу, М. (2003). Мотивация и личность. 3‑е изд. Серия «Мастера Психологии». СПб.: Питер.

Рогалева, Л.Н., Бриурош, Л.Г., Богданова, М.В., Вичужанин, Р.А. (2020). Копинг-стратегии и психическая надежность спортсменов разного уровня спортивного мастерства. Живая психология, 7(2), 36–43.

Рогозян, А.Б. (2012). Психологические ресурсы индивидуального стиля преодоления стресса (на примере личности медицинского работника) (Автореф. кандидатской диссертации). Краснодар.

Совмиз, З.Р. (2016). Взаимосвязь индивидуальных и командных копинг-стратегий с личностными и социально-психологическими характеристиками субъектов групповой деятельности. Вестник Адыгейского государственного университета. Серия «Педагогика и психология», 3(183), 142–146.

Совмиз, З.Р. (2017). Типы реагирования на стресс спортсменов, специализирующихся в командных видах спорта: индивидуальный и командный копинг. В Материалы XIII Международной научно-практической конференции психологов физической культуры и спорта «Рудиковские чтения — 2017» (с. 239–244). Москва: Российский государственный университет физической культуры, спорта, молодёжи и туризма.

Хазова, С.А. (2013). Копинг-ресурсы субъекта: основные направления и перспективы исследования. Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова, 19(5), 188–191.

Balk, Y.A., De Jonge, J., Oerlemans, W.G.M., Geurts, S.A.E., Fletcher, D., Dormann, Ch. (2018). Balancing Demands and Resources in Sport: Adaptation and Validation of the Demand-Induced Strain Compensation Questionnaire for Use in Sport. Journal of Sports Science and Medicine, 17(2), 237–244.

Beckford, T.S., Poudevigne, M., Irving, R.R., Golden, K.D. (2016). Mental Toughness and Coping Skills in Male Sprinters. Journal of human sport & exercise, 11, 338–347.

Carver, Ch. S., Connor-Smith, J. (2010). Personality and Coping. Annual Review of Psychology, 61, 679–704.

Kerdijk, C., van der Kamp J., Polman, R.C.J. (2016). The Influence of the Social Environment Context in Stress and Coping in Sport. Frontiers in Psychology, 7, 875.

Lazarus, R.S., Folkman, S. (1991). The Concept of Coping. In Monat, A., Lazarus, R.S., (Eds) Stress and Coping (pp. 189–206). New York: Columbia University Press.

MacCrae, R., Costa P. (1986). Personality, Coping and Coping Effectiveness in an Adult Sample. Journal of Personality, 54(2), 385–405.

Morgan, P.B.C., Fletcher, D., Sarkar, V. (2015). Understanding Team Resilience in the World’s Best Athletes: A Case Study of Rugby Union World Cup Winning Ream. Psychology of Sport and Exercise, 16, 91–100.

Nicholls, A.R., Polman, R.C.J. (2007). Coping in Sport: A Systematic Review. Journal of Sports Sciences, 25(1), 11–31.

Salmela, M., Nagatsu, M. (2016). Collective Emotions and Joint Action: Beyond Received and Minimalist Approaches. Journal of Social Ontology, 2(1), 33–57.

Tamminen, K.A., Gaudreau, P., McEwen, C.E., Crocker, P.R.E. (2016). Interpersonal Emotion Regulation Among Adolescent Athletes: A Bayesian Multilevel Model Predicting Sport Enjoyment and Commitment. Journal of Sport & Exercise Psychology, 38, 541–555.

Zumeta, L.N., Oriol, X., Telletxea, S., Amutio, A., Basabe, N. (2015). Collective Efficacy in Sports and Physical Activities: Perceived Emotional Synchrony and Shared Flow. Frontiers in Psychology, 6, 1–12.

Yeatts, P.E., Lochbaum, M. (2013). Coping in Sport: A Test of Elliot’s Hierarchical Model of Approach and Avoidance Motivation. Kinesiology, 45, 186–193.

Downloads

Empty statistics