Abstract
This paper is aimed at understanding the problems of nation-building in plural societies. For this purpose, the authors carry out a critical analysis of the key concepts actively used by Russian scientists in the discussion of the correlation of the terms: nation, national identity, civil nation, Russian nation, etc. The authors reject the essentialist mystification (reification) and postmodern relativization of the above-mentioned concepts as counterproductive in scientific terms and politically biased. Based on the modernist-constructivist interpretation of the nation phenomenon, the authors propose a three-term scheme to better understand nation-building in plural societies, highlighting the consociational, state and civil types. The Russian case is hypothetically referred to the state type of nation-building. In this regard, the authors criticize the view, according to which there is no need for the construction of the Russian nation at all. To justify their approach, the authors base themselves on the concept of plural Russian society and the relevant sociological data. In view of their hypothetical concept, the authors consider Nigeria a “consociational nation”. The paper draws a detailed picture of the plural Nigerian polity split along ethnic, religious, linguistic and other lines. The authors come to the conclusion that in this situation, the building of trustful relations between the segment leaders of the Nigerian society is the key point in the construction of a consociational nation and the first step on Nigeria’s way to a civil nation of full value. A significant role of cultural and artistic acculturation, as well as philosophical ideas of Ubuntu, is emphasized in the paper.
Keywords
Funding information
The paper was written within the framework of the research supported by the Russian Foundation for Basic Research. Project № 18-011-00906 “Cognitive and Ideological matrix of perception of modern socio-political crises by the students in the South of Russia”.
References
Абдулатипов, Р.Г. (2005). Российская нация. Этнонациональная и гражданская идентичность россиян в современных условиях. М.: Научная книга. Режим доступа https://history.wikireading.ru/24534
Авксентьев, В.А., Аксюмов, Б.В. (2010). Портфель идентичностей молодежи юга России в условиях цивилизационного выбора. Социологические исследования, 2, 18–27.
Аузан, А. (2010). Национальные ценности и модернизация. М.: ОГИ; Полит. ру.
Aчкaсoв, B.A. (2012). Политикa идентичности мультиэтничных государств в контексте решения проблемы безопасности. СПб.: Изд-вo С.-Петepб. yн-тa.
Беляева, Н.Ю. (2011). Двойная национально-политическая идентичность. В И.С. Семененко (ред.) Политическая идентичность и политика идентичности. В 2 т.Т. 1. Идентичность как категория политической науки: словарь терминов и понятий (с. 106–109). М.: РОССПЭН.
Бондаренко, Д.М. (2016). Постколониальный мир: формирование наций и историческое прошлое. В В.А. Тишков, Е.И. Филиппова (ред.) Культурная сложность современных наций (224–240). М.: Политическая энциклопедия.
Геллнер, Э. (1991). Нации и национализм. М.: Прогресс.
Городецкая, Н. (2017, Март 7). Единство нации не выдержало критики. Коммерсантъ. Режим доступа https://www.kommersant.ru/doc/3235995
Данн, О. (2003). Нации и национализм в Германии 1770–1990. С.‑ Петербург: Наука.
Дробижева, Л.М. (2010) Идентичность и этнические установки русских в своей и иноэтнической среде. Социологические исследования, 12 (320), 49–58.
Иванова, С.Ю., Шульга М.М. (2010). «Русская этническая» и «Российская» идентичность: соотношение понятий. Вестник Южного научного центра РАН, 6 (4), 96–104.
Кудряшова, И.В. (2017). Гибридная политическая идентичность. В И.С. Семененко (ред.) Идентичность: Личность, общество, политика. Энциклопедическое издание (с. 365–368). М.: Весь Мир.
Кульпин, Э.С. (2009). Альтернативы российской модернизации, или реставрация Мэйдзи по-русски. Полис. Политические исследования, 5, 158–169.
Лейпхарт, А. (1997). Демократия в многосоставных обществах: сравнительное исследование. М.: Аспект Пресс.
Лубский, А.В. (2015). Государство-цивилизация и национально-цивилизационная идентичность в России. Гуманитарий Юга России, 2, 30–45.
Лубский, А.В., Посухова, О.Ю. (2016). Проекты нациестроительства и модели национальной интеграции в России. Власть, 8, 39–47.
Малахов, В. (2002). Преодолимо ли этноцентрическое мышление? В В. Воронкова, О. Карпенко, А. Осипова (ред.) Расизм в языке социальных наук (с. 9–22). СПб.: Алетейя.
Миллер, А. (2008). Нация-государство или государство-нация? Россия в глобальной политике, 5. Режим доступа http://www.globalaffairs.ru/number/n_11632
Миллер, А. (2008). Тема нации в российской политике последних лет. В Н.Ю. Лапкина (ред.) Два президентских срока В.В. Путина: динамика перемен. М.: ИНИОН РАН.
Морозова, Е.В. (2017). Сложносоставная идентичность. В И.С. Семененко (ред.) Идентичность: Личность, общество, политика. Энциклопедическое издание (с. 325–334). М.: Весь Мир.
Паин, Э., Федюнин, С. (2017). Нация и демократия: перспективы управления культурным разнообразием. М.: Мысль.
Перегудов, С.П. (2017). Российская гражданская идентичность и политическая нация: проблемы формирования и консолидации. В И.С. Семененко (ред.) Идентичность: Личность, общество, политика. Энциклопедическое издание (с. 163–170). М.: Весь Мир.
Проект Федерального Закона № 369190–3 «Об основах государственной национальной политики Российской Федерации» (2017). Зона закона.РУ. Режим доступа https://www.zonazakona.ru/law/projects/217/
Путин, В.В. (2012, Февраль 5). Вступительное слово на рабочей встрече по вопросам межнациональных и межконфессиональных отношений. Режим доступа http://www.kremlin.ru/events/president/transcripts/22349
Путин, В.В. (2012, Январь 23). Россия: национальный вопрос. Независимая газета. Режим доступа http://www.ng.ru/politics/2012–01–23/1_national.html
Ремизов, М. (2011, Сентябрь 12). Пять причин быть русскими. Русский обозреватель. Режим доступа http://www.rus-obr.ru/ru-web/13505
Степанова Л.А. (ред.). (2017). Развитие общегражданской идентичности в поликультурном пространстве российского общества. М.: Народное образование.
Российская идентичность в социологическом измерении. Аналитический доклад. Часть 3. Историческое самосознание и национальный менталитет россиян. Социокультурные аспекты европейской идентичности россиян (2008). Полис. Политические исследования, 3, 9–28.
Российская нация должна состоять из самобытных народов — Медведев. (2011, Февраль 11). РИА Новости. Режим доступа https://ria.ru/politics/20110211/333366199.html
Семененко, И.С. (2017). Национальная идентичность. В И.С. Семененко (ред.) Идентичность: Личность, общество, политика. Энциклопедическое издание (с. 365–368). М.: Весь Мир.
Смит, Э. (2004). Национализм и модернизм. М.: Праксис.
Тишков, В.А. (2011). Единство в многообразии: публикации из журнала «Этнопанорама» 1999–2011 гг. Оренбург: Издательский центр ОГАУ.
Тишков, В.А. (2013). Понимание нациестроительства в России в мировом контексте. В От Древней Руси к Российской Федерации. История Российской государственности. (Материалы международной научной конференции. Москва, МГУ, 28–29 сентября 2012) (с. 58–67). СПб.: Алетейя.
Тишков, В.А. (2016). Усложняющее разнообразие: как его понимать и упорядочить. В В.А. Тишков, Е.И. Филиппова (ред.) Культурная сложность современных наций (7–18). М.: Политическая энциклопедия.
Филиппов В.Р., Дикко, Э.Т. (2016). Мали на пути к национальному единству. В В.А. Тишков, Е.И. Филиппова (ред.) Культурная сложность современных наций (274–294). М.: Политическая энциклопедия.
Филиппова, Е.И. (2016). Нации, государства, культуры. В В.А. Тишков, Е.И. Филиппова (ред.) Культурная сложность современных наций (19–34). М.: Политическая энциклопедия.
Хобсбаум, Э. Дж. (2002). Принцип этнической принадлежности и национализм в современной Европе. В Б. Андерсон, О. Бауэр, М. Хрох и др. (ред.) Нации и национализм (с. 332–346). Москва: Праксис.
Шабаев, Ю.П. (2011). Этнический национализм и гражданская нация в современной России. В В.А. Тишков и В.В. Степанова (ред.) Этнополитическая ситуация в России и сопредельных государствах в 2010 году. Ежегодный доклад (с. 69–83). М.: Институт этнологии и антропологии РАН.
Шнирельман, В.А. (2007). Цивилизационный подход как национальная идея. В В.А. Тишков, В.А. Шнирельман (ред.) Национализм в мировой истории (с. 82–104). М.: Наука.
Acemoglu, D., Verdier, T., & Robinson, J.A. (2004). Kleptocracy and Divide-and-Rule: A Model of Personal Rule. Journal of the European Economic Association, 2 (2–3), 162–192.
Anwar, Z. (2012, June 3). Sharing the Nation. From Ethnic to Civic Nation Building. Retrieved from https://documents.tips/documents/ethniccivic-nation-building.html.
Barnes, M.L. (2013). Mobilization nation: mass movements in the People’s Republic of China. Thesis submitted to the Graduate Faculty as partial fulfillment of the requirement for the Master of Arts Degree in History. The University of Toledo. Retrieved from http://utdr.utoledo.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1041&context=theses-dissertations
Brubaker, R. (2011). Nationalizing States Revisited: Projects and Processes of Nationalization in Post-Soviet States. Ethnic and Racial Studies, 34 (11), 1785–1814.
Conrad, D.C. (2005). Empires of medieval West Africa: Ghana, Mali, and Songhay. New York: Facts On File, Inc.
Crowley, D.J. (1957). Plural and differential acculturation in Trinidad. American Anthropologist, 59 (5), 817–824.
Daalder, H. (1971). On Building Consociational Nations: The Cases of the Netherlands and Switzerland. International Social Science Journal, 23 (3), 355–370.
Daalder, H. (2011). State Formation, Parties and Democracy. Studies in Comparative European Politics. Colchester: ECPR Press.
Deneulin, S., & Rakodi, C. (2011). Revisiting Religion: Development Studies Thirty Years on. World Development, 39, 1, 45–54.
Ifeanyi, M., & Enwerem, O.P. (1995). A Dangerous Awakening: The Politicization of Religion in Nigeria. Berlin: IFRA.
Jega, A. (2000). Identity transformation and identity politics under structural adjustment in Nigeria. Stockholm: Elanders Gotab.
Lewis, P. (2007). Identity, Institutions and Democracy in Nigeria. African Barometer Working Paper. Cape Town: IDSA.
Ljiphart, A. (1971). Comparative Politics and the Comparative Method. The American Political Science Review, 65 (3), 682–693.
Lijphart, A. (1969). Consociational Democracy. World Politics, 21 (2), 207–225.
Maier, K. (2000). This House Has Fallen: Midnight in Nigeria. New York: Public Affairs.
Melucci, A. (1996). Challenging codes: collective action in the information age. Cambridge: Cambridge University Press.
Osaghae, E.E., Suberu, R.T. (2005, January). A History of Identities, Violence and Stability in Nigeria. Сentre for Research on Inequality, Human Security and Ethnicity. Crise Working Paper, 6. Oxford: University of Oxford.
Paden, J.N. (2008). Faith and Politics in Nigeria: Nigeria as a Pivotal State in the Muslim World. Washington DC: United States Institute of Peace.
Paden, J.N. (2006). Muslim civic cultures and conflict resolution: the challenge of democratic federalism in Nigeria. Washington DC: Brookings Institution Press.
Ramose, M.B. (1999). African Philosophy through Ubuntu. Harare: Mond Books.
Rebouché, R., & Fearon, K. (2005). Overlapping Identities: Power Sharing and Women’s Rights. In I. O’Flynn and D. Russell (Eds.) Power Sharing. New Challenges for Divided Societies (pp. 155–171). London–Ann Arbor, MI: Pluto Press.
Ruby, R., & Shah, T.S. (2007, March 21). Nigeria’s Presidential Election: The Christian-Muslim Divide. Pew Forum on Religion & Public Life. Retrieved from http://www.pewforum.org/2007/03/21/nigerias-presidential-election-the-christian-muslim-divide/
Sigger, D.S., Polak, B.M., & Pennink, B.J.W. (2010, July). ‘Ubuntu’ or ‘humanness’ as a management concept: Based on empirical results from Tanzania. CDS Research Report, 29 (ISSN1385–9218).
Smith, A.D. (1991). National Identity. London: Penguin Books.
Smyth, M., Robinson, G. (2001). Researching Violently Divided Societies: Ethical and Methodological Issues. London: Pluto Press.
Stepan, A. (2005). Ukraine: Improbable demoсratic “nation-state” but possible democratic “state-nation”? Post-Soviet affairs. Columbia, 4, 279–308.
Stepan, A., Linz, J.J., & Yadav, Y. (2010). The Rise of “State-Nations”. Journal of Democracy, 21 (3), 50–68.
Tutu, D. (1999). No Future without Forgiveness: A Personal Overview of South Africa’s Truth and Reconciliation Commission. London: Rider.
Uwah, I.E. (2017). The Representation of African Traditional Religion and Culture in Nigeria Popular Films. Politics and Religion Journal, 5 (1), 81–102.

