Abstract
The research article aims to explore the role that symbols of Turkmenistan play in the process of constructing national identity. National symbols, such as flags, official emblems, historical monuments, and cultural symbols, serve as potent instruments in the construction of collective identity and the fostering of a sense of belonging among a country’s citizens. In the case of Turkmenistan, symbols have played a pivotal role since the country’s independence in 1991, as it sought to establish its distinct identity amidst the rapidly evolving socio-political landscape. This research article employs an analytical approach to examine the role of historical and contemporary symbols in the formation of a unified national identity in Turkmenistan. The article examines the various forms of national symbols, including state symbols, traditional national symbols, state events, and propaganda, in order to ascertain the methods employed by the regime to legitimate itself and to enhance its control over society. The author examines the relationship between symbolism and political power in Turkmenistan, noting the direct dependence of the symbolic tools used on the political figure of the leader of Turkmenistan in the post-Soviet period. This is particularly evident in Turkmenistan’s efforts to assert its uniqueness in the context of ongoing political and social change. The symbolic resources analyzed in the article are employed to demonstrate the cultural and national consolidation of the population in the context of foreign policy representation. The symbolic resources utilized also facilitate the domestic political process of legitimizing the regime and consolidating control over the titular nation of the state. The study integrates historical research, cultural analysis, and conclusions derived from Murray Edelman’s theory of symbolic politics.
Keywords
Funding information
The research was supported by RSF No. 22-18-00301 “The process of constructing new identities in the Caspian macroregion in the context of societal security”.
References
В туркменских школах отменили экзамен по «Рухнаме» (2011). CA Viral News. Режим доступа https://www.trud.ru/article/26–04–2011/262235_v_turkmenskix_shkolax_otmenili_ekzamen_po_ruxname/print/
Геральдическая энциклопедия. Флаг Туркмении. (2014). Геральдическая энциклопедия Флагшток. Режим доступа https://f-gl.ru/флаги-стран-мира/флаг-азии/флаг-туркмении
Гербы Туркменской ССР. (2014). Геральдическая энциклопедия Флагшток. Режим доступа http://www.heraldicum.ru/turkmen/index.htm
Горак, С. (2007). Портрет Туркменбаши как мифологическая основа его режима. Вестник Евразии, 2, 139–165.
За Бердымухамедовым закрепят титул “Аркадаг” (2011). Lenta.ru. Режим доступа https://lenta.ru/news/2011/08/31/arkadag/
Кирчанов, М.В. (2009). Наша Родина независимый Туркменистан. Политический язык постсоветского Туркменистана. Воронеж: Воронежский государственный университет, 111 с.
Кононов, А.Н. (1958). Родословная туркмен. Сочинения Абу-л-Гази (хана хивинского). M.; Л.: Изд-во АН СССР. 192 с.
Месяцы года Туркменбаши назвал в честь себя, своей матери, своей книги. (2006). Новые Известия. Режим доступа https://newizv.ru/news/2006–03–22/mesyatsy-goda-turkmenbashi-nazval-v-chest-sebya-svoey-materi-svoey-knigi‑38280
Немченко, М.А. (1926). Динамика туркменского крестьянского хозяйства. Ашхабад, Туркмениздат.
Овезова, Г., Мухаммедов, Ш. (2023). Особенности творчества Махтумкули Фраги. Мировая наука, 5 (74), 342–344.
Огуз-хан. Исторические деятели Туркменистана. Режим доступа https://silkadv.com/en/content/oguz-han
Поцелуев, С.П. (2012). «Символическая политика»: к истории концепта. Символическая политика, (1), 17–53.
Президент Туркменистана в день рождения отца открыл «умный город» Аркадаг. (2023). РБК. Режим доступа https://www.rbc.ru/politics/29/06/2023/649d99c59a7947c438031d51
Рашид-ад-Дин Ф. (1987). Огуз-наме [пер. с перс.; предисл., коммент., примеч. и указатели Р.M. Шукюровой]. Баку: Элм, 128 с.
«Рухнама» Туркменбаши: прочесть трижды и попасть в рай. (2006). РИА Новости. Режим доступа https://ria.ru/20061222/57559810.html
Сарыева, М.Ш., Балышова, Н.М. (2023). Духовно-творческое наследие Фраги на стыке культур. Мировая наука, 4 (73), 182–184.
Соегов М. (2018). О женах Огуз-хана, их сыновьях и отдельно о гёк-хане. Вестник Бурятского государственного университета. Философия, 1(2), 79–83.
Таганова Н., Аманова О. (2023). 300‑летия Махтумкули Фраги. CETERIS PARIBUS, (2), 9–11.
Теперь в Туркменистане есть национальный праздник, посвященный породе собак. (2021). CA Viral News. Режим доступа https://www.caviral.com/teper-v-turkmenistane-est-naczionalnyj-prazdnik-posvyashhennyj-porode-sobak/
Туркменский президент утвердил смертельную клятву родине. (2007). Lenta.ru. Режим доступа https://lenta.ru/news/2007/03/20/vow/
Федорова, М.М. (2020). Современность. Несовременность. Анахронизм (Перекрестья истории и политики). Каспийский регион: политика, экономика, культура, 2(63), 110–119. DOI: 10.21672/1818-510X‑2020-63-2-110-119
Царева, Е.Г. (2013). Ковер как исторический источник: к истории формирования художественного облика и структуры особенностей туркменского ковра XVI — начала XX в. Вестник археологии, антропологии и этнографии, 3 (22), 165–174.
Ягшимурадова, А. (2023). Туркменский ковер — музыка туркменской души. Символ науки, 4(2), 219–220.
DeCanio, S. (2005). Murray Edelman on Symbols and Ideology in Democratic Politics. Critical Review, 17. DOI: 339-350.10.1080/08913810508443643
Edelman, M. (1988). Constructing the Political Spectacle. University of Chicago Press.
Edelman, M. (1971). Politics as Symbolic Action. Mass Arousal and Quiescence. Chicago: Markham Publishing Company.
Edelman, M. (1985). The Symbolic Uses of Politics with a new afterword. Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
Ewick, P., Sarat, A. (2004). Hidden in Plain View: Murray Edelman in the Law and Society Tradition. Law & Social Inquiry, 29(2), 439–463. DOI: 10.1111/j.1747-4469.2004.tb00342.x
Fenster, M. (2005). Murray Edelman, polemicist of public ignorance. Critical Review, 17(3). DOI: 367-391.10.1080/08913810508443645

