Abstract
The article reflects the results of one of the stages of the ongoing research “Patriotic and family values as constants of the civilizational development of Russia”. It examines the representation of the phenomena of motherhood and childhood in modern Russian public Internet discourse. The main objectives of the research are the analysis of modern social ideas about the phenomena of motherhood and childhood in an axiological coordinate system, explication of the links of motherhood with other values, determination of the degree of conjugation of socio-political expectations in this area with public policy. The authors carried out a comprehensive analysis of the main theoretical directions of the study of motherhood in domestic and foreign science, identified heuristic possibilities of network analysis to identify the dynamics of social perceptions of Russians about the value of motherhood in the most dynamic segment of public discourse – online communities. The empirical component of the study included a preliminary expert selection of value descriptors reflecting family values in the most prominent form, the definition of representative communities in VKontakte based on these descriptors, an analysis of the content of five communities followed by the construction of graphs, which made it possible to identify and visualize the main values and attitudes of participants in online family communities. As a result of the research, it was concluded that the phenomenon of motherhood is described in Russian public Internet discourse as a social value of the highest order, the role of the mother prevails over the rest. At the same time, motherhood is more self-sufficient for Russians and is slightly tied to other public spheres. A comparison of the online discourse of conventionally “secular” and “confessional” communities allowed the authors to note a significant value shift in ideas about motherhood and family in various social groups.
Keywords
Funding information
The study “Patriotic and family values as constants of the civilizational development of Russia” was carried out within the framework of the state assignment of the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation (FEMS‑2024–0006).
References
Айвазова, С.Г. (2011). Контракт «работающей матери»: нарушения или расторжение? (К вопросу об особенностях гендерной политики в современной России). Женщина в российском обществе, 3, 13–21.
Богуславская, В.В., Кувычко, А.А. (2021). Лингвокультурологическое осмысление материнства в российском медиадискурсе: антиномия «долг женщины-матери — право женщины на самоопределение». Вестник ВГУ. Серия: Филология. Журналистика, 2, 71–74.
Бочкарева, К.С. (2014). Основные тенденции изменений в социальном институте материнства. Система ценностей современного общества, 35, 139–143.
Гнедаш, А.А. (2020). Политическая культура и идеологический дискурс российских сетевых сообществ: гендерный и сетевой анализ вк-сообществ «мама» и «реальный футбол». В Политическое представительство и публичная власть: трансформационные вызовы и перспективы (с. 148–149). М.: Изд. МПГУ.
Козлова, Н.Н., Овчарова, О.Г., Рассадин, С.В. (2020). Социально-философский анализ государственной семейной политики в современной России: основные подходы. Вестник Тверского государственного университета. Серия: Философия, 2(52), 117–123.
Кувычко, А.А., Чафонова, А.Г., Богуславская, В.В. (2018). Концептосфера медиадискурса материнства в российских и датских печатных СМИ. Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2, Языкознание, 17(4), 135–145. DOI: 10.15688/jvolsu2.2018.4.12
Микляева, А.В., Румянцева, П.В. (2018). «#Онажемать»: имплицитные социальные представления о материнстве в современном российском интернет-дискурсе. Женщина в российском обществе, 1(86), 67–77. DOI: 10.21064/WinRS.2018.1.6
Нартова, Н.А. (2016). Материнство в современной западной социологической дискуссии. Женщина в российском обществе, 3(80), 39–53. DOI: 10.21064/WinRS.2016.3.4
Павлова, Е.Г. (2019). Феномен современного материнства как нравственная ценность: социологический аспект. Журнал Белорусского государственного университета. Социология, 4, 80–85.
Пушкарёва, Н.Л. (2014). Материнство как социобиологическое явление: психология, философия, история. «Запад-Восток». Научно-практический ежегодник, 7, 103–118.
Шамарина, Е.В. (2008). Культурный смысл материнства в западноевропейской и отечественной философской мысли (кандидатская диссертация). Барнаул.
Швецова, А.В. (2024). Современные исследования материнства: о чем (не)говорят тренды? Вестник РГГУ. Серия «Философия. Социология. Искусствоведение», 3, 103–113. DOI: 10.28995/2073-6401-2024-3-103-113
Шпаковская, Л.Л. (2014). Дискурсивное производство социального неравенства материнства. Женщина в российском обществе, 2(71), 77–85.
Almond, B. (2010). The Monster Within: The Hidden Side of Motherhood. Berkeley: University of California Press.
Archer, C., Kao, K.-T. (2018). Mother, baby and Facebook Makes Three: Does Social Mediaprovide Social Support for New Mothers? Media International Australia, 168(1), 122–139.
Bueskens, P. (2018). Modern Motherhood and Women’s Dual Identities: Rewriting the Sexual Contract. Routledge.
Douglas, S.J., Michaels, M.W. (2004). The Mommy Myth: the Idealization of Motherhood and How it Has Undermined All Women. New York: Free Press.
Haslam, D.M., Tee, A., & Baker, S. (2017). The Use of Social Media as a Mechanism of Social Support in Parents. Journal of Child and Family Studies, 26(7), 2026–2037.
Hays, S. (1996). Hays The Cultural Contradiction of Motherhood. New Haven; London: Yale University Press.
Jaworska, S. (2018). ‘Bad’mums tell the ‘untellable’: Narrative Practices and Agency in Online Stories about Postnatal Depression on Mumsnet. Discourse, Context & Media, 25, 25–33.
Kinser, A. ed. (2008). Mothering in the Third Wave. Toronto: Demeter Press.
Locatelli, E. (2017). Images of Breastfeeding on Instagram: Self-Representation, Publicness, and Privacy Management. Social Media + Society, 3(2), 1–14.
Lopez, L.K. (2009). The Radical Act of ‘Mommy Blogging’: Redefining Motherhood through the Blogosphere. New Media & Society, 11(5), 729–747.
Lupton, D. (2016). The Use and Value of Digital Media for Information about Pregnancy Andearly Motherhood: A Focus Group Study. BMC Pregnancy and Childbirth, 16(1), 1–10.
Mackenzie, J. (2019). Language, Gender and Parenthood Online: Negotiating motherhood in Mumsnet Talk. Routledge.
Mackenzie, J., Zhao, S. (2021). Motherhood Online: Issues and Opportunities for Discourse Analysis February. Discourse Context & Media, 40(1) DOI: 10.1016/j.dcm.2021.100472
O’Reilly, A. (2008). Feminist mothering. Bristol: State University of New York Press.
Orton-Johnson, K. (2017). Mummy blogs and representations of Motherhood: "Bad Mummies" and Their Readers. Social Media + Society, 3(2), 1–10. DOI: 10.1177/2056305117707186
Pugh, A.J. (2005). Selling Compromise: Toys, Motherhood, and the Cultural Deal. Gender and Society, 19(6), 729–749.
Rich, A. (1976). Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution. New-York: Norton.
Woodward, K. (1997). Motherhood: Identities, Meanings and Myths. In K. Woodward (Ed.) Identity and Difference. London: Sage.

