Modeling the Selection System for Potential Pilots-Instructors
PDF (Russian)
HTML (Russian)
PDF (Russian)
HTML (Russian)
JATS XML

Section

Psychology of Personality

DOI

https://doi.org/10.31429/26190567-19-4-147-163

How to Cite

Buchel’nikov, O.Y., Grishkov, A.A., Mal’chinskij, F.V., Medjanikova, L.M., Nekrasov, S.D. (2018). Modeling the Selection System for Potential Pilots-Instructors. South-Russian Journal of Social Sciences, 19(4), 147-163. DOI: 10.31429/26190567-19-4-147-163
Submission Date June 20, 2018
Accepted Date November 26, 2018
Published Date December 23, 2018
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Олег Юрьевич Бучельников, Андрей Анатольевич Гришков, Федор Валентинович Мальчинский, Людмила Михайловна Медяникова, Сергей Дмитриевич Некрасов

Abstract

The article deals with building a psychological model of concepts and tools necessary to select future instructors among cadets taught to become military pilots. Theoretical modeling is based on competency approach to cadets’ professional training which is an integral part of the concept of professionally important qualities of a competent military pilot-instructor. The authors single out and substantiate the following three competencies in the structure of the model: communicative, didactic and airmanship. It is justifiable to regard the point “Cadet’s Adequacy to Work as a Pilot-Instructor” as a model of subject of objective reality properties acquired by a cadet during the training period. These properties are: theoretical knowledge, communicative competencies, didactic competencies and airmanship. Modeling the system of selection for the future pilots-instructors has been confirmed both empirically and theoretically and has enabled the researchers to outline the borders of the model “Cadet’s Adequacy to Work as a Pilot-Instructor” along the following parameters: theoretical knowledge necessary to work as an instructor; the acquired competencies of a pilot-instructor, and preparedness to work as a pilot-instructor. The authors have worked out an original complex of selection procedures for potential pilots-instructors which was checked for validity and reliability, and conformed to the standard. Standardization made it possible to shape a set of testers and a graphic level scale of the model “Cadet’s Adequacy to Work as a Pilot-Instructor”. The content validity of the selection procedures complemented the base elements in the model of professionally important qualities of a competent military pilot-instructor. The discriminant validity of the selection procedures formed the basis for defining testers for cadets’ personality measure in their readiness to work as pilots-instructors. The authors drew up a set of formulas to test the level of cadets’ readiness to work as pilots-instructors. Modeling instruments for the selection on the basis of psychological testing made it possible to reveal the cadets’ basic ideas about the professionally important positive and negative qualities in the work of a pilot-instructor. A set of testers to verify the cadets’ readiness to work as instructors has been checked; the model consists of a number of procedures called “knowledge”, “competences”, “preparedness” respectively. The procedure “Knowledge” measures cadets’ theoretical knowledge necessary to work as a pilot-instructor. The procedure “Competences” measures the cadets’ competences, acquired in training and necessary to work as a pilot-instructor. The procedure “Preparedness” measures parameters of the cadets’ readiness to work as a pilot-instructor.

Keywords

selection of potential pilots-instructors based on psychological testing profes­sionally critical characteristics of military pilots-instructors modeling the system of selection of potential instructors competency approach to evaluating instructor’s work a complex of selection strategies for potential pilots-instructors

References

Алексеенко, М.С. (2011). Развитие личностного потенциала летчика в процессе профессионального становления (Автореферат канд. диссертации). Москва.

Бодров, В.А. (2007). Современное состояние психологических исследований профессиональной деятельности. Москва: ПЕР СЭ; Логос.

Бондарь В.В. (2008). Профессиональное становление курсантов военно-экономического вуза в процессе обучения (Автореферат канд. диссертации). Ярославль.

Бондарь, Т.В., Мальчинский, Ф.В., Некрасов, С.Д. (2016). Концепция пригодности человека к военной службе. В С.Д. Некрасов Личность курсанта: психологические особенности бытия: материалы VII Всерос. науч-практ.конф., (с иностранным участием) (с. 5–13). Краснодар: Кубанский государственный университет.

Бучельников, О.Ю. (2010). Анализ деятельности летно-инструкторского состава вузов ВВС, подготовка к ней. Выявление факторов, оказывающих влияние на эти процессы. Монино: ВВА.

Бучельников, О.Ю. Гришков, А.А. Мальчинский, Ф.В., Медяникова, Л.М., Некрасов, С.Д. (2018) Разработка инструментов отбора курсантов пригодных к работе летчиком-инструктором: первый этап. В Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук. Специальный выпуск, посвященный III Всероссийской педагогической научной конференции «Проблемы и современные направления развития образования в области аэронавигации», 19 апреля, 2018 г. (с. 44–48). Сызрань.

Бучельников, О.Ю. Гришков, А.А. Мальчинский, Ф.В., Медяникова, Л.М., Некрасов, С.Д. (2018) Разработка инструментов отбора курсантов пригодных к работе летчиком-инструктором: второй этап. В С.Д. Некрасов Личность курсанта: психологические особенности бытия: материалы VII Всерос. науч-практ.конф., (с иностранным участием) (с. 53–65). Краснодар: Кубанский государственный университет.

Быков, В.П. (2011). Формирование базовых профессиональных умений курсантов вуза в период лётной практики (Автореферат канд. диссертации). Екатеринбург.

Ваулин, В.И. (2000). Педагогические основы подготовки летно-инструкторского состава к обучению курсантов ВУЗов: На опыте армейской авиации Сухопутных войск (Автореферат канд. диссертации). Москва.

Ворона, А.А., Гандер, Д. В, Пономаренко, В.А. (2003). Теория и практика психологического обеспечения летного труда. Москва: Воениздат.

Гандер, Д.В. (2007). Профессиональная психопедагогика. Москва: Воентехиниздат.

Гандер, Д.В., Ворона, А.А., Пономаренко, В.А., Алексеенко, М.С. (2016). Методологические и теоретические предпосылки психологических исследований летного труда на современном этапе развития авиации. Психология и психотехника, 11, 906–912.

Забоева, М.В. (2014). Ответственность как профессионально важное качество личности летчиков инструкторов различных родов авиации. В мире научных открытий, 11.6, 2190–2205.

Ильин, Е.П. (2008). Дифференциальная психология профессиональной деятельности. Санкт-Петербург: Питер.

Кадочников, А.И. (2009). Формирование навигаторской компетентности курсантов в процессе тренажной подготовки (Автореферат канд. диссертации). Челябинск.

Корчемный, П.А. (1986). Психология лётного обучения. Москва: Воеиздат.

Крачко, Э.А. (2013). Психофизиологические критерии распределения курсантов военного авиационного образовательного учреждения по родам авиации (Автореферат канд. диссертации). Санкт-Петербург.

Мальчинский, Ф.В., Некрасов, С.Д. (2012). Внутренняя позиция личности курсанта военного авиационного училища: монография. Краснодар: ВУНЦ ВВС «ВВА», Кубанский гос. ун-т.

Михневич, А.В. (2003). Физиологическая оценка, прогнозирование и оптимизация адаптации летчиков-инструкторов к условиям военно-профессиональной деятельности (Автореферат канд. диссертации). Саратов.

Младенов, А. (2014, Май). О системе подготовки летчиков ВВС России. Военное обозрение. Режим доступа https://topwar.ru/47064-aleksandr-mladenov-o-sisteme-podgotovki-letchikov-vvs-rossii.html

Некрасов, С.Д., Мальчинский, Ф.В. (2014). Самолет. Офицер. Семья: комплекс методик для измерения ориентиров внутренней позиции курсанта. Краснодар: ВУНЦ ВВС «ВВА».

Некрасов, С.Д. (2014). Математические методы в психологии (MS Excel). Краснодар.

Новосельский А.В. (2008) Развитие организационно-управленческих умений будущих военных летчиков (Автореферат канд. диссертации). Саратов.

Платонов, К.К. (1960). Психология лётного труда. Москва: Воениздат.

Пономаренко, В.А. (2001). Авиация. Человек. Дух. Москва: Магистр. Пресс.

Пономаренко, В.А. (1995). Страна Авиация — чёрное и белое. Москва: Наука.

Пономаренко, В.А. (2004). Психология духовности профессионала. Москва: ПЕР СЭ.

Прошкин, С.А. (2009). Летчик-инструктор — летчик, педагог, психолог. Вестник международной академии проблем Человека в авиации и космонавтике, 2 (31), 13–22.

Руководство по организации и проведению летного обучения в высших учебных заведениях ВВС, введено в действие приказом Главнокомандующего ВВС (2008). Москва: Воениздат.

Смирнов, А.Ю., Шиш В.И. (2017). Анализ психолого-педагогической деятельности, летно-инструкторского состава вертолетного вуза в период первоначального летного обучения. Актуальные проблемы гуманитарных и социально-экономических наук, Т. 10, 11 (11), 87–90.

Сочнев, В.Н. (2005). Психофизиологические детерминанты успешности профессиональной деятельности летчиков-инструкторов (Автореферат канд. диссертации). Санкт-Петербург.

Braakter, F. (1974). High workload tasks of aircrew in the tactical strike and reconnaissance roles. In Simulation and study of high workload operations. Oslo, 24–25 April, P. 17.

Brookings, J.B., Wilson, G.F., Swain, C.R. (1996). Psychophysiological responses to changes in workload during simulated air traffic control. Biological Psychology, 42, (3), 361–677.

Grandjean, A.B. (1968). Fatigue: its physiological and psychological significance. Ergonomics, 2, 427–438.

Lager, C. (1974). Fatigue in civil aviation. Definitions and problems. In Pilot Reliability (50–54). Stockholm.

Martinussen, M., Hunter, D.R. (2017). Aviation Psychology and Human Factors — Second Edition pdf CRC Press. Boca Raton, FL.

Mouden Homer, L. (1984). Human factors errors in judgement. Int. J. Aviat. Safety, 1 (4), 471–474.

Reyes, R.J. (1979). Stree measurement in A‑10 aircrew following short repeated light. Washington.

Sells, S.A. (1953). Research programme to develop psychiatric selection of flying personnel. J. Aviat. Med., 24 (1), 29–47.

Sloan, S.L. (1985). The impact of life events on pilots: An extension of Alkov’ approach. Aviat., Space and Environ. Med., 56 (10), 1000–1003.

Terelak, J.F. (1991). Current research and trends in aviation psychology in Poland. Aviat. Space Environ. Med., 62 (9), 903–906.

Tsang, P.S., Vidulich, M.A. (Eds.) (2003). Principles and Practice of Aviation Psychology. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Wise, J., Hopkin, D., Garland, D. (2010). Handbook of Aviation Human Factors. CRC Press.

Downloads

Empty statistics