Abstract
The article is a research into the role, technologies and models of the youth political online activism in modern Russia. The examination of event analysis of two particular cases (Ekaterinburg and Saratov, 2019) revealed the relevance, the main aspects and the performance criteria of youth policy in the sphere of communication. However, certain mechanisms can be used by the state to improve the level of such communication. They should be clearly articulated to follow the youth expectations, with the help of professional socio-political monitoring, independent quantitative and qualitative studies, and a useful and mutually respectful dialogue designed to promote a positive, constructive and conventional activation of the political behavior of youth groups. Exposing the pattern of protest at several levels, each with its own characteristics and analysis, leads to the conclusion that there are different patterns of protest that have manifested themselves differently in the handling of cases (in Yekaterinburg and Saratov). All of the above makes it possible to record the relevance of the built models of online mobilization, which in turn makes the study practical.
Keywords
Funding information
The research was carried out through the financial support of RFBR, research project 20-011-70001, “Youth in Metropolises as a social basis of public protest: preconditions, technologies, forms, risks and effects of political online mobilization.
References
Архипова, А.С., Радченко, Д.А., Титков, А.С. и др. (2018). «Пересборка митинга»: Интернет в протесте и протест в интернете. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 1, 12–35. DOI: 10.14515/monitoring.2018.1.02
Ахременко, А.С., Стукал, Д.К., Петров, А.П. (2020). Сеть или текст? Факторы распространения протеста в социальных медиа: теория и анализ данных. Полис. Политические исследования, 2, 73–91. DOI: 10.17976/jpps/2020.02.06
Бовина, И.Б., Дворянчиков, Н.В. (2020). Поведение онлайн и офлайн: две реальности или одна? Психологическая наука и образование, 25(3), 101–115. DOI: 10.17759/pse.2020250309
Ваньке, А.В., Ксенофонтова, И.В., Тартаковская, И.Н. (2014). Интернет-коммуникации как средство и условие политической мобилизации в России (на примере движения «За честные выборы»). Inter, 7, 44–73.
Дашкина, И.В. (2019). Применение кодировочной системы ивент-анализа — WEIS для изучения взаимоотношений России со странами Карибского бассейна (на материалах Никарагуа, Мексики, Кубы). Вестник Московского университета, 12(4), 95–104.
Кныжова, З.З., Суслов, И.В. (2019). Потенциал и перспективы политической мобилизации в Интернет-пространстве: обзор эмпирических исследований в мировом и российском контексте. Власть, 5, 59–66.
Кольцова, О.Ю., Киркиж, Э.А. (2016). Влияние Интернета на участие в протестах. Полития, 1(80), 90–110.
Корюкова, О.П. (2018). Кейс «Дискурсы противников и сторонников Храма-на-воде в Екатеринбурге». В 90 лет Викторову Владимиру Петровичу: материалы круглого стола «Религия и религиоведение на Урале», Екатеринбург, 20 октября 2017 года: сборник научных статей и тезисов (сс. 133–141). Екатеринбург: Деловая книга.
Кузьмина, В.М., Безик, Д.О. (2018). Значимость метода ивент-анализа при изучении внешнеполитической стратегии государств на международной арене (на примере Испании). В Экономика, управление и финансы в XXI веке: факты, тенденции, прогнозы: материалы научно-практических конференций (с. 44–48). Курск: Изд-во ЮЗГУ.
Мангейм, К. (2000). Социология культуры. М.— СПб.: Университетская книга.
Никулин, Е.Р., Шубин, А.Е. (2019). Специфика перехода Интернет-мема в пространство реального политического протеста (на примере протестных акций в России в 2017–2018 гг.). Вопросы студенческой науки, 5(33), 470–477.
Платонов, К.А., Юдина, Д.И. (2019). Повестка протестных онлайн-сообществ Санкт-Петербурга во «ВКонтакте». Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 5, 226–249. DOI: 10.14515/monitoring.2019.5.11
Поцелуев, С.П. (2008). Политические парадиалоги: монография. Ростов-на-Дону: Изд-во ЮФУ.
Радина, Н.К. (2018). Цифровая политическая мобилизация онлайн-комментаторов материалов СМИ о политике и международных отношениях. Полис. Политические исследования, 2, 115–129.
Ребрина, Л.Н. (2018). Онлайн-петиции как форма протестной коммуникации в условиях электронной демократии. Мир науки, культуры, образования, 3(70), 478–483.
Сидорова, М.Н. (2019). Применение ивент-анализа в исследованиях международных отношений. В И.Л. Сурат (ред.) Актуальные проблемы развития экономики и управления в современных условиях: Материалы II Международной научно-практической конференции (с. 525–530). Москва: Дашков и К.
Шарапов, Р.И. (2017). Условия политической мобилизации в сети Интернет. Социодинамика, 10, 1–8. DOI: 10.25136/2409–7144.2017.10.22073
Шкатова, М.А. (2016). Интернет как средство протестной мобилизации молодежных субкультур. В А.Б. Ананченко (ред.) Война и революция: социальные процессы и катастрофы: материалы Всероссийской научной конференции (с. 172–176). Москва: МПГУ.
Augsberger, A., Collins, M.E., Gecker, W. (2017). Engaging Youth in Municipal Government: Moving Toward a Youth-Centric Practice. Journal of Community Practice, 26(1), 41–62. DOI: 10.1080/10705422.2017.1413023
Karagianni, D., Montgomery, A.J. (2018). Developing Leadership Skills Among Adolescents and Young Adults: A Review of Leadership Programmes. International Journal of Adolescence and Youth, 23, 86–98. DOI: 10.1080/02673843.2017.1292928
Lewis, E. (2017). Intergenerational Solidarity. In 10th Biennial Gender, Work & Organisations Conference. Sydney: School of Media.
Murphy, M.T. (2018). Youth in Front: Supporting Youth-Led Social Action. Social Education, 5(82), 255–259.
Seemiller C.A. (2018). Competency-Based Model for Youth Leadership Development. Journal of Leadership Education. Retrieved from https://journalofleadershiped.org/wp-content/uploads/2019/02/17_1_seemiller.pdf (25.12.2020). DOI: 10.12806/V17/I1/R1
Tufekci, Z., Wilson, C. (2012). Social Media and the Decision to Participate in Political Protest: Observations from Tahrir Square. Journal of Communication, 62(2), 363–379. DOI: 10.1111/j.1460–2466.2012.01629.x
Xiong Y., Cho, M., Boatwright, B. (2018). Hashtag Activism and Message Frames Among Social Movement Organizations: Semantic Network analysis and Thematic Analysis of Twitter during the #MeToo Movement. Public Relations Review, 45(1), 10–23. DOI: 10.1016/j.pubrev.2018.10.014

