Abstract
The article is part of a series of papers dedicated to the study of foster parents’ value chain as the main regulator of child-parent relationships. The relevance of the study is linked to the need to study the outlook of the adoptive parents as the basis for the spiritual and moral upbringing of the child, which transmits the values, traditions and ways of behavior of the people. The analysis of modern research has shown the special role of the value and meaning orientations of foster parents in the development of the institution of foster families, on the one hand, and insufficient empirical evidence on the other. The aim of the authors was to study the particularities of the mentality of adoptive / foster parents as a special social group, offering the State their services for the upbringing of orphaned children. The hypotheses of the study were that: 1) the basic identity orientation of the foster parents is relationship values; 2) the core of the structure of the foster parents’ social perceptions of the spiritual and moral sphere is filled with affective-sensual characteristics, such as love and affection. The methodological base of the research became “Unfinished proposals”, “Method of free association” and the questionnaire “Spiritual and moral upbringing”. 66 foster parents (average age M=49, 60±10.00 years) and 80 blood parents (average age M=47±4) years participated in the study. The theoretical basis of the study was the theory of social representations (S. Moscovichi) and “Psychological image of the people” (the concept of E.N. Reznikov). Quantitative and qualitative analyses showed the dominant value of relationships in the mentality of foster parents and weak expression of moral and psychological values of the affective-sensual sphere. The spiritual and moral sphere in the everyday consciousness of both foster and blood parents, is expressed by religious values and linked to the belief in God, that, according to E.N. Reznikov, forms the basis of the Russian mentality.
Keywords
Funding information
The research was carried out through the financial support of the state assignment No 0159-2020-0001.
References
Алдашева, А.А., Зеленова, М.Е., Сиваш, О.Н. (2019). Ценностно-идентификационная направленность и особенности менталитета приёмных родителей. Южно-российский журнал социальных наук, 20(3), 153–166.
Алдашева, А.А., Зеленова, М.Е. (2017). Профессиональный менталитет приёмных родителей как фактор успешности замещающей семьи. Вестник Университета Российской академии образования, 5, 23–29.
Володина, Л.О. (2010). Духовно-нравственные ценности воспитания в русской семье: национальный опыт и региональные особенности. Вологда: ВГПУ.
Завалова, Н. Н, Ломов, Б. Ф, Пономаренко, В.А. (1986). Образ в системе психической регуляции деятельности. Москва: Рипол Классик.
Макаренко, А.С. (1988). О воспитании. Москва: Издательство политической литературы.
Маркина, О.А. (2019). Мотивация и родительские установки к усыновленному ребенку у женщин (Кандидатская диссертация). Краснодар.
Министерство просвещения Российской Федерации. Официальный сайт. Режим доступа https://edu.gov.ru
Михина, Е.М. (сост.) (1995). История ментальностей и историческая антропология: Зарубежные исследования в обзорах и рефератах. Москва: РГГУ.
Московичи, С. (1995). Социальные представления: исторический взгляд. Психологический журнал, 16(2), 3–14.
Мухамедрахимов, Р.Ж. (2001). Мать и младенец: Психологическое взаимодействие. СПб.: Издательство С.-Петерб. ун-та.
Мухамедрахимов, Р.Ж. (2018). Интервью "Инициативам ребенка всегда нужно следовать, они не должны оставаться без внимания". Современное дошкольное образование, 3, 47–53.
Ослон, В.Н. (2015). Организационная модель психосоциального сопровождения замещающей семьи. Психологическая наука и образование, 7(2), 1–13.
Плетенёва, М.В., Мухамедрахимов, Р.Ж. (2013). Особенности взаимодействия детей раннего возраста с родителями в замещающих семьях. Вестник Санкт-Петербургского университета, 12(3), 22–25.
Попова, Е.А. (2010). Понятие профессионального менталитета в научной литературе. Казанский педагогический журнал, 2(80), 47–55.
Резников, Е.Н. (2014). Психологический облик русских: (на материале исследования жителей Костромской области). Москва: Институт психологии РАН.
Семейный кодекс Российской Федерации от 29 декабря 1995 г. N 223-ФЗ (ред. от 06.02.2020) по состоянию на 3.09.2020. Режим доступа consultantplus.ru
Федеральная служба государственной статистики. Официальный сайт. Режим доступа https://www.gks.ru/folder/13807?print=1
Шнейдер, Л.Б. (2019). Семейное консультирование. Молодая семья и ребенок дошкольник. Москва: Издательство Юрайт.
Юревич, А.В. (2013). Структурные элементы национального менталитета. Психологические исследования, 6(29), 12.
Rateau, P., Moliner, P., Guimelli, C., Abric, J.C. (2012). Social Representation Theory. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/292251059_Social_representation_theory
Slipp, K. (2017). The Image of a Child and the Reggio Emilia Philosophy. University of Victoria. Retrieved from https://www.reggiochildren.it/en/reggio-emilia-approach/