Personality Harmony and Emotional Intelligence in the Context of the Subject’s Regulatory Experience
PDF (Russian)
HTML (Russian)
PDF (Russian)
HTML (Russian)
JATS XML

Section

Psychology of Personality

DOI

https://doi.org/10.31429/26190567-22-3-99-115

How to Cite

Guseinov, A.S., Molodozhnikov, I.A. (2022). Personality Harmony and Emotional Intelligence in the Context of the Subject’s Regulatory Experience. South-Russian Journal of Social Sciences, 22(3), 99-115. DOI: 10.31429/26190567-22-3-99-115
Submission Date August 10, 2021
Accepted Date September 14, 2021
Published Date March 28, 2022
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Александр Шамильевич Гусейнов, Илья Александрович Молодожников

Abstract

The article is devoted to the understudied problem of identifying subjective manifestations of arbitrary self-regulation in high-class athletes engaged in Capoeira. Special attention is paid to the analysis of the characteristics of sports activity, which becomes a form of creativity and self-realization, requiring the development of personality and subjectivity. The necessity to study the relationship between conscious self-regulation and harmony and emotional intelligence as important factors of self-regulation has been substantiated. Similar studies have not previously been conducted on Capoeira masters. 100 athletes of both sexes (M = 29.8; SD = 6.31) participated in the empirical study. Methods used: “Style of self-regulation of behavior — SSP 98” (V. I. Morosanov); “Emotional intelligence” (N. Hall); “Integral harmony of personality IGL‑3” (O. I. Motkov). Qualitative differences in the indicators of emotional intelligence and harmony in Capoeira athletes and respondents engaged in contact martial arts have been revealed through the prism of self-regulation. It has been substantiated and proven that the integral index of emotional intelligence of Capoeira athletes is at the average level (M = 42.3; SD = 22.3). However, Capoeira athletes are superior to martial athletes in the awareness and understanding of their emotions (t = 6.56; p ≤ 0.05), and in recognizing the emotions of others (t = 3.09; p ≤ 0.05). Hence, Capoeira athletes have more developed abilities to understand their own and others’ emotions, and they are more harmonious than athletes engaged in contact martial arts. A regulatory profile of Capoeira athletes — harmonious or smooth — has been identified. A harmonious personality profile is a prerequisite for a person’s success in various activities, including sports. It is well established that emotional intelligence and harmony are valuable subjective resources of self-regulation. Emphasis is placed on the importance of developing emotional intelligence and harmony so as to achieve the exteriorization of the subjective potential of the individual and the coherence between personal values and the external environment of sport, in which the subject is self-fulfilling.

Keywords

conscious self-regulation subjectivity emotional intelligence personal harmony martial arts Capoeira regulatory experience

References

Ахмедьянова, А.Х. (2020). Формирование гармонично развитой личности средствами национального вида спорта. Гуманитарные исследования, 1(26), 87–89.

Белоконь, В.О. (2021). Социальный и эмоциональный интеллект как ресурсы преодоления стресса субъектами командной и индивидуальной деятельности (Кандидатская диссертация). Краснодар.

Белоконь, В.О., Горская, Г.Б. (2019). Роль эмоционального и социального интеллекта в поддержании психической устойчивости субъектов командной деятельности. Вестник ТвГУ, 4(49), 62–72.

Берилова, Е.И. (2015). Эмоциональный интеллект как фактор стрессоустойчивости у спортсменов разного пола. В Материалы научной и научно-методической конференции профессорско-преподавательского состава Кубанского государственного университета физической культуры, спорта и туризма, 2, 144–145.

Билалова, Б.М. (2021). Эмоциональный интеллект спортсменов боевых видов спорта. Вестник Дагестанского государственного университета, 36(1), 107–112.

Босенко, Ю.М., Берилова, Е.И. (2015). Личностные и когнитивные факторы стрессоустойчивости спортсменов высокого класса. Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова, 21(2), 106–110.

Босенко, Ю.М., Распопова, А.С. (2017). Личностные регуляторы эмоциональной сферы спортсменов юношеского возраста. Физическая культура, спорт — наука и практика, 2, 94–98.

Горская, Г.Б. (2004). Развитие субъектных свойств личности в условиях спортивной деятельности. Теория и практика физической культуры, 8, 47–48.

Горская, Г.Б. (2015). Долговременные регуляторы психической напряженности как фактор конкурентоспособности спортсменов высокого класса. В Интегративный подход к психологии человека и социальному взаимодействию: сборник научных трудов. Майкоп: ООО «Электронные издательские технологии» (c. 90–97). Майкоп: Электронные издательские технологии.

Гусейнов А.Ш. Шиповская В.В. (2019). Рефлексивность как субъектный ресурс преодоления сложных ситуаций в спортивной деятельности. Физическая культура, спорт — наука и практика, 2, 85–90.

Гусейнов, А.Ш. (2013). Личностные детерминанты саморегуляции спортсменов, склонных к протестной активности. Физическая культура, спорт — наука и практика, 4, 74–78.

Гусейнов, А.Ш. (2015). Психологический анализ систем противоречий, характерных для субъекта, включенного в спортивную деятельность. Физическая культура, спорт — наука и практика, 1, 43–51.

Гусейнов, А.Ш. (2016). Новые тенденции развития психологии спорта: субъектно-бытийный подход. В Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Ресурсы конкурентоспособности спортсменов: теория и практика реализации» (25–27 ноября 2016 г., г. Краснодар) (с. 62–71). Краснодар: ФГБОУ ВО КГУФКСТ.

Гусейнов, А.Ш. (2018). Психологические предикторы саморегуляции спортсменов. В Материалы научной и научно-методической конференции профессорско-преподавательского состава Кубанского государственного университета физической культуры, спорта и туризма, 1, 257–258.

Гусейнов, А.Ш., Шиповская, В.В. (2020). Личностная незрелость и низкая психологическая культура как показатели ложной субъектности. Казанский педагогический журнал, 6, 250–257.

Гусейнов, А.Ш., Шиповская, В.В. (2021). Развитие психологических представлений о гармоничности личности. Гуманизация образования, 5, 90–104.

Знаков, В.В., Рябикина, З.И. (2017). Психология человеческого бытия. Москва: Смысл.

Киселева, Т.С. (2015). Эмоциональный интеллект как жизненный ресурс и его развитие у взрослых (Кандидатская диссертация). Москва: ИП РАН.

Леонтьев Д.А. (2011). Личностный потенциал: структура и диагностика. М.: Смысл.

Леонтьев, Д.А. (2011). Новые ориентиры в психологии: от необходимого к возможному. Вопросы психологии, 1, 3–43.

Леонтьев, Д.А. (2016). Саморегуляция, ресурсы и личностный потенциал. Сибирский психологический журнал, 62, 18–37.

Люсин, Д.В. (2004). Современные представления об эмоциональном интеллекте. В Социальный интеллект: теория, измерения, исследования: сборник статей (с. 29–36). М.: Изд-во ИП РАН.

Молодожников, И.А. Гусейнов, А.Ш. (2021). Осознанная саморегуляция и преодолевающее поведение как ресурсы успешности профессиональных капоэйристов. Физическая культура, спорт — наука и практика, 1, 52–56.

Молодожников, И.А., Гусейнов, А.Ш. (2019). Особенности произвольной саморегуляции спортсменов, занимающихся капоэйрой. Ресурсы конкурентоспособности спортсменов: теория и практика реализации, 1, 249–251.

Моросанова, В.И. и др. (2011). Психология саморегуляции в XXI веке. СПб.; М.: Нестор-История.

Моросанова, В.И. (2012). Саморегуляция и индивидуальность человека. Москва: Наука.

Мотков, О.И. (2020). Исследование гармоничности личности. М.: РУСАЙНС.

Осницкий, А.К. (2007). Регуляция деятельности и направленность личности. М.: Московский экономико-лингвистический институт.

Осницкий, А.К. (2009) Регуляторный опыт, субъектная активность и самостоятельность человека. Часть 1. Психологические исследования, 5(7), 3.

Рябикина, З.И., Ожигова, Л.Н., Фоменко, Г.Ю. (2013). Развитие идей субъектного подхода в исследованиях психологов Кубанского Государственного университета. Психологический журнал, 34(2), 60–69.

Сергиенко, Е.А. (2011) Контроль поведения с позиций системно-субъектного подхода. В Психология саморегуляции в XXI веке (с. 188–203). СПб.; М.: Нестор-История.

Совмиз, З.Р. (2017). Психологические ресурсы личности как субъекта преодоления стресса в условиях командной деятельности (Кандидатская диссертация). Краснодар.

Совмиз, З.Р. (2016). Эмоциональный интеллект как личностный регулятор копинг-стратегий субъектов групповой деятельности. В Психология стресса и совладающего поведения: ресурсы, здоровье, развитие. Материалы IV Международной научной конференции (c. 259–261). Кострома: Костромской государственный университет им. Н.А. Некрасова.

Совмиз, З.Р. (2017). Психологические ресурсы индивидуальных и групповых стратегий преодоления стресса субъектами командной деятельности. Общество: социология, психология, педагогика, 5, 71–74.

Фоменко, Г.Ю. (2006). Личность в экстремальных условиях: Два модуса бытия. Краснодар: Кубанский гос. ун-т.

Batinic, T. Batinic, V., et al. (2014). Differences in Emotional Competence Between Individual and Team Sports Athletes. In 7th International Scientific Conference on Kinesiology: Fundamental and Applied Kinesiology –Steps forward (pp. 552–555).

Thatcher, J., Jones, M., & Lavallee, D. (Eds). (2011). Coping and Emotion in Sport. Second Edition. London, New York.

Friis-Thing, L. (2001). The Female Warrior: Meanings of Play-aggressive Emotions in Sport. International Review for the Sociology of Sport, 36, 275–288.

Harre, R. (1983). Personal Being: A Theory for Individual Psychology. Oxford: Blackwell.

Lane, A.M., Thelwell, R., Devonport, T.J., (2009). Emotional Intelligence and Mood States associated with Optimal Performance. Electronic Journal of Applied Psychology: General Articles, 5(1), 67–73.

Mayer, J.D., Caruso, D.R., Salovey, P. (2016). The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review, 8(4), 1–11.

Meyer, B., Fletcher, T.B. (2007). Emotional Intelligence: A Theoretical Overview and Implications for Research and Professional Practice in Sport Psychology. Journal of Applied Sport Psychology, 19, 1–15.

Puig, N., Vilanova, А. (2011). Positive Functions of Emotions in Achievement Sports. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(2), 334–344.

Schneider, W.J., Newman D.A. (2015). Intelligence is Multidimensional: Theoretical Review and Implications of Specific Cognitive Abilities. Human Resource Management Review, 25(1), 12–27.

Soflu, G.H., Esfahani, N., Assadi, H. (2011). The Comparison of Emotional Intelligence and Psychological Skills and Their Relationship with Experience among Individual and Team Athletes in Superior League. Social and Behavioral Sciences, 30, 2394–2400.

Downloads

Empty statistics