Characteristics of the Emotional Sphere of Retired Military Personnel as Determinants of Their Adaptive Readiness to Change in Social Status
PDF (Russian)
HTML (Russian)
PDF (Russian)
HTML (Russian)
JATS XML

Section

Psychology of Personality

DOI

https://doi.org/10.31429/26190567-21-2-111-125

How to Cite

Lavrova, O.A. (2020). Characteristics of the Emotional Sphere of Retired Military Personnel as Determinants of Their Adaptive Readiness to Change in Social Status. South-Russian Journal of Social Sciences, 21(2), 111-125. DOI: 10.31429/26190567-21-2-111-125
Submission Date May 24, 2020
Accepted Date June 20, 2020
Published Date November 11, 2020
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Ольга Анатольевна Лаврова

Abstract

The results of empirical research into the characteristics of the emotional sphere and their interconnection with the level of self-realization of military and civilian pensioners are analyzed in the research within the context of subjective paradigm. In the context of this study, self-updating of a person in retirement age is understood as a subjective characteristic and is regarded as an indicator of their adaptive readiness to significant changes in social status. Emotional intelligence, as a complex characteristic of the emotional sphere of a military pensioner, is investigated as one of the personal and psychological determinants of their adaptive readiness in a given period of life. It has been shown that there are significant differences between military and civilian pensioners in the level of integrative emotional intelligence, as well as in its individual characteristics. It has been suggested that the generally lower levels of emotional intelligence of military pensioners are due to the specifics of their prior professional and life experience which excluded the possibility for the effective formation and development of individual skills in the emotional sphere. Regardless of the pension status of respondents (military and civilian pensioners), there are significant correlations between the level of their self-actualization and the characteristics of their emotional intelligence. It has been shown that the formation of a number of characteristics of the emotional sphere is typical for a pensioner as a subject of self-realization. Many factors are a determinant of an individual’s adaptability to the simple and difficult tasks of life that arise during the critical period of retirement. These include the ability to control your emotions, the emotional flexibility, the ability to subdue your emotions and use them to achieve your goals, the ability to control your behavior by managing your emotions, and the ability to motivate yourself with emotions.

Keywords

emotional intelligence self-realization of the individual military retirees civilian pensioners adaptive readiness to change in social status determinants of adaptive readiness

References

Ананьев, Б.Г. (1969). Человек как предмет познания. Ленинград: Издательство Ленинградского университета.

Андреева, И.Н. (2015). О становлении понятия «эмоциональный интеллект». Вопросы психологии, 5, 83–95.

Анохин, П. К (1984). Эмоции. В В.К. Вилюнас, Ю.Б. Гиппенрейтер (ред.) Психология эмоций. Тексты (170–194). Москва: Просвещение.

Барабанщиков, В.А. (2006). Психологическая наука на изломе времен. История отечественной и мировой психологической мысли: постигая прошлое, понимать настоящее, предвидеть будущее. Москва: Ин-т психологии РАН.

Белова, А.Ю. (2004). Психологическое сопровождение социальной адаптации военнослужащих, уволенных в запас и членов их семей (Автореферат кандидатской диссертации). Тверь.

Бреслав, Г.М. (2004). Эмоциональные особенности формирования личности в детстве. Москва: Смысл; Издательский центр «Академия».

Буянов, В.И. (1996). Социально-психологическая адаптация молодых офицеров к военной службе. Москва.

Величко, С.В. (2004). Адаптационный потенциал военнослужащих в психологической подготовке к гражданской жизни (Автореферат кандидатской диссертации). Таганрог.

Вилюнас, В.К. (1984). Основные проблемы психологической теории эмоций. В В.К. Вилюнас, Ю.Б. Гиппенрейтер (ред.). Психология эмоций. Тексты (3–28). Москва: Просвещение.

Гоулман, Д. (2013). Эмоциональный интеллект. Почему он может значить больше, чем IQ. Москва: Манн, Иванов и Фербер.

Григорьева, М.В. (2014). Понятийный аппарат психологии адаптации личности. Известия Саратовского ун-та. Новая серия Серия Акмеология образования. Психология развития, 3, 259–262.

Дегтярёв, А.В., Дегтярёва, Д.И. (2018). Связь психологических границ личности с эмоциональным интеллектом и самоотношением в юношеском возрасте. Психология и право, 8(1), 44–62.

Ершова, Р.В. (2016). Эмоциональный интеллект: теория и практика исследования. В Практическая психология образования 21 века: проблемы и перспективы (34–37). Коломна: КГПИ.

Закарян, К.А. (2018). Эмоциональный интеллект как разновидность человеческого капитала и исследования на тему эмоционального интеллекта. Актуальные научные исследования в современном мире, 6–4, 124–127.

Изард, К.Э. (1999). Психология эмоций. Санкт-Петербург: Питер.

Киреева, Т.И. (2017). Психологические признаки старения. Клинические и фундаментальные аспекты геронтологии. Сборник научных статей. Режим доступа http://gerontolog.info/docpdf/may17/samara2017.pdf

Крайторов, А.Н. (2017). Эмоциональный интеллект как интегративный феномен психологического знания в структуре социального и общего интеллекта. Научный альманах, 4–2(30), 212–215.

Кудрявцев, Ю.М., Уткин, В.Е. (2018). Реализация психолого-педагогических условий военно-профессиональной адаптации курсантов. Молодежь. Образование. Наука, 1–1(1), 171–176.

Леонтьев, А.Н. (1984). Потребности, мотивы, эмоции. В.К. Вилюнас, Ю.Б. Гиппенрейтер (ред.). Психология эмоций. Тексты (162–171). Москва: Просвещение.

Липунова, О.В. (2014). Эмоции, поведение и личность как психологическая проблема. Современные проблемы науки и образования, 6. Режим доступа http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=15507

Носенко, Е.Л., Коврига, Н.В. (2003). Емоцiйний iнтелект: концептуалиiзацiя феномену, основнi функцii. Київ: Вища школа.

Рубинштейн, С.Л. (2003). Бытие и сознание. Человек и мир. Санкт-Петребург.

Сенокосов, Ж.Г. (1989). Социально-психологическая адаптация молодых солдат к военной службе (Автореферат кандидатской диссертации). Москва.

Сидоренко, Е.В. (2001). Методы математической обработки в психологии. СПб.: ООО «Речь».

Страданченков, А.С. (1994). Социальная адаптация молодых солдат к воинской службе (Кандидатская диссертация). Барнаул.

Фейдимен, Дж. Фрейгер, Р. (1994). Личность и личностный рост. Абрахам Маслоу и психология самоактуализации. Москва: Российский открытый Университет.

Фетискин, Н.П., Козлова, В.В., Мануйлов, Г.М. (2002). Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. Москва: Издательство Института Психотерапии.

Хлевная, Е.Л. Южанинова, Л.А. (2013). Где твоя волшебная кнопка? Как развивать эмоциональный интеллект. Санкт-Петербург: Изд-во «Питер».

Хьелл, Л., Зиглер, Д. (1998). Теории личности. Санкт-Петербург: Издательство «Питер».

Чайка, В.Г. (2014). Социально-психологическая адаптация офицеров в трудовой деятельности (Автореферат кандидатской диссертации). Москва.

Шабанов, С. Алёшина, А. (2014). Эмоциональный интеллект. Российская практика. Москва: Манн, Иванов и Фербер.

Шамионов, Р.М. (2015). Адаптационная готовность личности — субъекта социального взаимодействия. Известия Саратовского университета. Новая Серия. Философия. Психология. Педагогика, 15(4), 106–112

Яблонко, В.Я. (1982). Психологические особенности адаптации курсантов к учебной, служебной и общественной деятельности в условиях высшего военно-учебного заведения (Кандидатская диссертация). Москва.

Bar-On, R. (2000). Emotional and Social Intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. In R. Bar-On, J.D.A. Parker, (Eds.). Handbook of emotional intelligence (pp. 363–388). San Francisco San Francisco: Jossey-Bass.

Boyatzis, R.E., Goleman, D., Rhee, K. (2000). Clustering Competence in Emotional Intelligence: Insights from the Emotional Competence Inventory. In R. Bar-On, J.D.A. Parker, (Eds.). Handbook of Emotional Intelligence (pp. 343–362). San Francisco: Jossey-Bass.

Cherniss, C. (2001). Emotional Intelligence and Organizational Effectiveness. In C. Cherniss, D. Goleman (Eds.) The Emotionally Intelligent Workplace (pp. 3–12). San Francisco: Jossey-Bass.

Ciarrochi, J.V., Dean, F.P., Anderson, S. (2002). Emotional Intelligence Moderates the Relationship between Stress and Mental Health. Personality and Individual Differences, 32, 197–209.

Clore, G.L., Ortony, A. (2000). Cognition in Emotion: Sometimes, always, or Never? In R.D. Lane, L. Nadel (Eds.) Cognitive neuroscience of emotion. New York: Oxford University Press.

Dulewicz, V., Higgs, M. (2000). Emotional Intelligence: A Review and Evaluation Study. Journal of Managerial Psychology, 15, 341–372.

Goleman, D. (2001). An EI-based Theory of Performance. In C. Cherniss, D. Goleman (Eds.) The Emotionally Intelligent Workplace (pp. 27–43). San Francisco: Jossey-Bass.

Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books, Inc.

Jones, A., Crandall, R. (1986). Validation of a Short Index of Self-Actualization. Personality and Social Psychology Bulletin, 12, 63–73.

MacCann, C., Matthews, G., Zeidner, M., Roberts, R.D. (2003). Psychological Assessment of Emotional Intelligence: A Review of Self-Report and Performance-Based Testing. International Journal of Organizational Assessment, 11, 247–274.

Matthews, G., Zeidner, M. (2000). Emotional Intelligence, Adaptation to Stressful Encounters, and Health Outcomes. In R. Bar-On, J.D.A. Parker (Eds.). Handbook of Emotional Intelligence (pp. 459–489). New York: Jossey-Bass.

Shamionov, R.M. (2014). Adaptational Potential and Subjective Well-Being of Comprehensive School Graduates and First Year Students of Higher Educational Institutions. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 131, 51–56.

Zeidner, M., Matthews, G., Roberts, R.D. (2004). Emotional Intelligence in the Workplace: A Critical Review. Applied Psychology: An International Review, 5, 371–399.

Downloads

Empty statistics