Abstract
The article is an empirical study of the relationship between the adequacy of the subjective assessment of psychological age and personality features of the representatives of two age groups. The authors view the subjective assessment of psychological age as a reflection of personality well-being and the actual state of an individual. The subjective assessment of psychological age is linked to an experience of self-actualization, constructiveness and adaptability of a personality. The authors emphasize the importance of understanding subjective assessment of an individual’s psychological age as a mechanism of identification and preservation of the integrity of the self-concept. The authors hypothesized that subjective assessment of psychological age can be connected with a number of psychological features of an individual. In this research, the authors selected meaningful-life orientations, components of constructive personality (self-determination, self-actualization, harmony, dynamism) and socio-psychological adaptability as such psychological features. These personal characteristics evolve over certain age phases, and later determine an individual’s subjective experience of the time of his or her life. The empirical phase of the research presents a comparative analysis of the personality traits of the respondents of two age groups with an adequate self-assessment of their psychological age, and those who overestimate or underestimate it. The comparative analysis demonstrated several interesting patterns, both age-specific as well as associated with the adequacy of psychological age self-assessment. The findings revealed that psychological age self-assessment as a dynamic formation provides an opportunity for diagnostic and remedial work. Inadequate self-assessment of psychological age may be regarded as a mechanism of psychological defense, so the authors propose an alternative interpretation of this mechanism. The obtained data made it possible for the authors to present the psychological characteristics in which respondents construct their subjective self-image in situations involving personal and age-specific self-actualization crises.
Keywords
References
Абульханова, К.А., Березина, Т.Н. (2001). Время личности и время жизни. СПб.: Алетейя.
Ахмеров, Р.А. (2013). Субъективная картина жизненного пути в структуре самосознания. В мире научных открытий, 7–3(43), 190–220.
Гроголева, О.Ю., Горлова, В.Ю. (2008). Особенности самосознания лиц с различным психологическим возрастом в период ранней и средней взрослости. Вестник Омского университета. Серия: Психология, 2, 26–31.
Гольцова, А.А., Поваренков, Ю.П. (2017). Самоотношение юношей и девушек с разной самооценкой психологического возраста. Ярославский педагогический вестник, 2, 227–232.
Грошев, И.В. (2010). Субъективное восприятие времени как показатель психологического возраста, влияющий на психическое здоровье мужчин и женщин. Мир психологии, 1(61), 173–189.
Кирилов, К.Н., Кроник, А.А. (2020). Взаимосвязь показателей психологического возраста личности и гипотеза упорядоченности субъективной картины жизненного пути. Балканско научно обозрение, 4(10), 33–38.
Клементьева, М.В. (2020). Теоретико-методологические аспекты психологического исследования биографической рефлексии личности. Сибирский психологический журнал, 77, 44–67.
Кроник, А.А., Головаха, Е.И. (2000). Психологический возраст личности. Психология личности в трудах отечественных психологов. СПб.: Питер.
Кроник, А.А., Ахмеров Р.А. (2003). Каузометрия: Методы самопознания, психодиагностики и психотерапии в психологии жизненного пути. М.: Смысл.
Леонтьев, Д.А., Осин Е.Н. (2022). Субъективное качество времени как объект психологической диагностики. Сибирский психологический журнал, 83, 223–229.
Лисенкова, В.П., Шпагонова, Н.Г. (2021). Индивидуальные и возрастные особенности восприятия времени взрослыми людьми. Психологический журнал, 5, 4–16.
Логинова, Н.А. (2017). Становление понятийного аппарата биографической психологии. В Интегративный подход к психологии человека и социальному взаимодействию людей: векторы развития современной психологической науки: материалы VII Всероссийской научно-практической конференции (c. 169–176). Санкт-Петербург: РГПУ.
Никишина, В.Б., Петраш, Е.А. (2017). Структура событийного пространства личности на разных этапах возрастного развития. Вопросы психологии, 3, 28–39.
Нуркова, В.В. (2022). Самоопределяющие автобиографические воспоминания в системе личностно-мнемических межфункциональных связей. Культурно-историческая психология, 1, 79–89.
Попова, О.Н. (2020). Прогнозирование эффективности самоопределения личности по характеристикам сбалансированной временной перспективы. Сибирский психологический журнал, 75, 195–208.
Ральникова, И.А., Ипполитова, Е.А. (2007). Деформация субъективной картины жизненного пути как фактор возрастного кризиса. Известия АГУ, 2, 18–19.
Сергиенко, Е.А. (2018). Субъективный возраст человека — расширение понятия возрастной идентичности. В Разработка понятий современной психологии. Сер. «Методология, теория и история психологии» (с. 561–591). Москва: Институт психологии РАН.
Сергиенко, Е.А. (2011). Субъективный возраст в контексте системно-субъектного подхода. Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки, 5, 89–101.
Эйдельман, А.Б. (2019). Особенности субъективного возраста и психологического благополучия в молодом возрасте. Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика, 2, 30–35.
Alyusheva A.R., Nourkova V.V. (2012). Identity Formation and Autobiographical Memory: Two Interrelated Concepts of Development. World Academy of Science, Engineering and Technology, 66, 285.
Akopov G., Nourkova V. (2019). Autobiographical memory: A Precise Response to a Call for Self-consciousness. In XVI European Congress of Psychology (p. 296). Moscow: MSU.
Sarubin, N., Goergk, S. et al. (2020). Self-esteem Fully Mediates Positive Life Events and Depressive Symptoms in a Sample of 173 Patients with Affective Disorders. Psychology and Psychotherapy, 93(1), 21–35.

