Abstract
Modern society does not impose barriers to religious transgression, a complex, multi-pronged process of changing religious identities throughout a lifetime. In Western literature, this process is mainly studied as conversion or transition to a particular religious movement. The main purpose of our article is to reveal the specificities of religious transgression in the Russian territory of the north Caspian Sea area (Astrakhan region, Republic of Kalmykia, Republic of Dagestan) and the attitude towards it of modern student life. The area is a crossroads of three world religions – Christianity, Islam and Buddhism. The methodology of the study was comprehensive and combined quantitative – a survey in the form of a distribution electronic questionnaire, and qualitative methods – content analysis of religious forums on the Internet and depth interviews with people who have committed religious transgressions. In the process, we have identified the main causes and mechanisms of transgressive processes. The most common causes of religious transgression in modern society include interfaith marriage, protest against a religion imposed since childhood, philosophical search, the difficulty of life and curiosity. The mechanisms of transgression were identified during the analysis of the in-depth interviews. The results of the study showed that, in general, the students of northern Caspian Sea are aware of the existence of such processes in their direct contacts. and are much more loyal to the process of religious transgression than the average Russian who discusses these issues in specialized forums.
Keywords
Funding information
The study was carried out by a grant from the Russian Science Foundation (Project No.18-78-10064) “Transformation of mechanisms of formation of post-transgress model of religious identity in the modern information space”.
References
Буланова, И.С. (2013). Смысловое содержание религиозной конверсии. Религиоведение, 4, 132–138.
Гусева, Е.С., Буланова, И.С., Набиев, Д.Х. (2017). Религиозное обращение в нарративах мусульман: опыт эмпирического исследования. Вектор науки ТГУ. Сер.: Педагогика, психология, 2, 86–89.
Дорофеева, Т.В. (2017). Мотивы конверсии в кришнаизм в условиях России. Гуманитарные и социальные науки, 2, 28–40.
Исаева, В.Б. (2014). Социальный механизм религиозной конверсии: на примере петербургской буддийской мирской общины Карма Кагью (Кандидатская диссертация). Санкт-Петербург.
Кудряшова, Е.В. (2020) Религиозная трансгрессия как предмет дискуссии на интернет-форумах. Каспийский регион: политика, экономика, культура, 2.
Любимова, А.И. (2009). Теории религиозной конверсии и новые религиозные движения в России. Вестник Русской христианской гуманитарной академии, 10(1), 70–74.
Ляушева, С.А., Шхачемукова, Б.Л. (2017). Религиозная идентичность как основа противодействия религиозному экстремизму. Пути регулирования этносоциальных процессов в регионе: монография. Майкоп: изд-во АГУ.
Моравицкий, Я.Б. (2005). Католическая община Санкт-Петербурга: явление конверсии и трансформация властных отношений. Журнал социологии и социальной антропологии, 4, 102–119.
Островская, Е.А. (1998). Социально-антропологическое исследование буддийских мирских общин Санкт-Петербурга (Автореферат кандидатской диссертации). Санкт-Петербург.
Поплавский, Р.О., Клюева, В.П. (2013). «Как только я переродился…». Конверсия и рассказы о ней в пятидесятнической традиции: структура и функции. Международный журнал исследователей культуры, 1, 35–41.
Романова, А.П. (2019). Коллективная память молодого поколения: историко-культурный аспект. В Актуальные проблемы современного общества. Сборник научных статей по материалам Всероссийской (национальной) научной конференции (17–18 июня 2019) (сс. 211–216). Орёл: Модуль-К.
Романова, А.П., Бичарова, М.М., Дрягалов, В.С. (2019). Основные векторы религиозной трансгрессии в молодежной среде Прикаспия и Юга России. Системная психология и социология, 3(31), 94–104. DOI: 10.25688/2223-6872.2019.31.3.09
Топчиев, М.С. (2020). Влияние религиозного фактора на формирование брачно-семейных отношений в приграничном регионе (на примере Астраханской области). Социодинамика, 3, 63–74. DOI: 10.25136/2409-7144.2020.3.31390
Топчиев, М.С., Дрягалов, В.С. (2016). Религиозная трансгрессия и религиозная идентичность молодежи на фронтирных территориях Северного Прикаспия. Человек. Сообщество. Управление, 17(4), 61–82.
Форум Mail.ru. Режим доступа https://otvet.mail.ru/question/12981278
Форум Mail.ru. Режим доступа https://otvet.mail.ru/question/190981122
Черничкин, Д.А. (2019). Отношение к религиозной трансгрессии в поликонфессиональном регионе: экспертное мнение. Актуальные проблемы современного общества. В Сборник научных статей по материалам Всероссийской (национальной) научной конференции (17–18 июня 2019) (сс. 233–239). Орёл: Модуль-К.
Чернов, А.Ю., Буланова, И.С. (2014). Эмпирические модели трансформации личности. Вестник Волгоградского государственного университета. Сер. 7: Философия. Социология и социальные технологии, 1, 59–66.
Яшин, В.Б. (2019). Факторы религиозной конверсии в общественном мнении жителей Омской области. Теория и практика общественного развития, 2(132), 29–33.
Bugay, A., Delevi, R. (2010). “How Can I Say I Love You to an American Man and Mean It?” Meaning of Marriage Among Turkish Female Students Living in the U.S. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 5, 1464–1470. DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.07.309
Choy, J.P. (2020). Religious Rules as a Means of Strengthening Family Ties: Theory and Evidence from the Amish. Journal of Comparative Economics. DOI: 10.1016/j.jce.2019.12.007
Elbrusoid. Архив форума. Режим доступа http://www.elbrusoid.org/m/forum/forum170/topic17926/
Gillespie, V.B. (1991). The Dynamics of Religious Conversion: Identity and Transformation. Birmingham: Religious Education Press.
Halama, P. (2015). Empirical Approach to Typology of Religious Conversion. Pastoral Psychology, 64(2), 185–194.
Hastings, A. (2010). William James, Conversion and Rapid, Radical Transformation. Journal of Consciousness Studies, 17(11–12), 116–120
Hill, P.C., & Pargament, K.I. (2003). Advances in the Conceptualization and Measurement of Religion and Spirituality: Implications for Physical and Mental Health Research. American Psychologist, 58, 64–74.
Hu, A., Leamaster, R.J. (2015). Intergenerational Religious Mobility in Contemporary China. Journal for the Scientific Study of Religion, 54 (1), 79–99.
James, W. (1902/1958). The Varieties of Religious Experience. New York: Mentor.
Jindra, I.W. (2014). A New Model of Religious Conversion: Beyond Network Theory and Social Constructivism. Leiden: Brill.
Jones R.P., Cox, D. (2017). America`s Changings Religious Identity. Findings from the 2016 American Values Atlas. Washington D.C., Public Religion Research Institute (PRRI).
Köse, A., Loewenthal, K.M. (2000). Conversion Motifs among British Converts to Islam. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(2), 101–110.
Lanzieri, G. (2012). Mixed Marriages in Europe, 1990–2010. In Cross-Border Marriage: Global Trends and Diversity, Chapter: 3 (pp. 81–121). Korea Institute for Health and Social Affairs (KIHASA), Doo-Sub Kim.
Lofland, J., Stark, R. (1965). Becoming a World-Saver: A Theory of Conversion to a Deviant Perspective. American Sociological Review, 30, 862–875.
Lundberg, S., Pollak R.A., Stearns, J. (2016). Family Inequality: Diverging Patterns in Marriage, Cohabitation, and Childbearing. Journal of Economic Perspectives, 30(2): 79–102. DOI: 10.1257/jep.30.2.79
Peek, L. (2005). Becoming Muslim: The Development of a Religious Identity. Sociology of Religion, 66, 215–242. DOI: 10.2307/4153097
Rambo, L.R. (2010). Conversion Studies, Pastoral Counseling, and Cultural Studies: Engaging and Embracing a New Paradigm. Pastoral Psychology, 59, 439–441.
Sandomirsky, S. Wilson, J. (1990). Processes of Disaffiliation: Religious Mobility Among Men and Women. Social Forces, 68, 1211–1229.
Schnitker, S.A., Ratchford, J.L., Emmons, R.A., Barrett, J.L. (2019). High Goal Conflict and Low Goal Meaning are Associated with an Increased Likelihood of Subsequent Religious Transformation in Adolescents. Journal of Research in Personality, 80, 38–42. DOI: 10.1016/j.jrp.2019.04.004
Snook, D.W., Williams, M.J., & Horgan, J.G. (2018). Issues in the Sociology and Psychology of Religious Conversion. Pastoral Psychology, 68, 223–240. DOI: 10.1007/s11089-018-0841-1
Stark, R. Glock, C. (1968). American Piety: The Nature of Religious Commitment. Berkeley, CA: University of California Press.
The Changing Global Religious Landscape. Retrieved from https://www.pewforum.org/2017/04/05/the-changing-global-religious-landscape/
Topchiev, M., Khlyscheva, E., Dryagalov, V., Romanova, A., Bicharova, M. (2020). Postmodern Rhizome and Models of Religious Identity. European Journal of Science and Theology, 16(1), 119–130.
Trinitapoli, J. (2007).”BI Know this isn’t PC, but…”: Religious Exclusivism among US Adolescents. Sociological Quarterly, 48(3), 451–483.
Wiesenberg, M. (2020). Authentic Church Membership Communication in Times of Religious Transformation and Mediatisation. Public Relations Review, 46, 1. DOI: 10.1016/j.pubrev.2019.101817
Williamson, W.P., Hood, R.W., Jr. (2012). The Lazarus project: A Longitudinal Study of Spiritual Transformation among Substance Abusers. Mental Health, Religion & Culture, 15(6), 611–635.
Woman.ru. Режим доступа http://www.woman.ru/rest/medley8/thread/3937188/

