Religious Identity and Confessional Security Through the Eyes of the Student Youth of the Russian Caspian Region
PDF (Russian)
HTML (Russian)
PDF (Russian)
HTML (Russian)
JATS XML

Section

Southern Russia: People, Society, Politics

DOI

https://doi.org/10.31429/26190567-22-1-105-123

How to Cite

Chernichkin, D.A., Topchiev, M.S., Rogov, A.V. (2021). Religious Identity and Confessional Security Through the Eyes of the Student Youth of the Russian Caspian Region. South-Russian Journal of Social Sciences, 22(1), 105-123. DOI: 10.31429/26190567-22-1-105-123
Submission Date February 18, 2021
Accepted Date March 14, 2021
Published Date August 9, 2021
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Дмитрий Алексеевич Черничкин, Михаил Сергеевич Топчиев, Александр Владимирович Рогов

Abstract

Important factors of both confessional and societal security are important factors of both confessional and societal security. Social media resistant level gauge. In this article, the study focused on the student youth of the Caspian region, and the subject is their view of their own religious identity and confessional security. The starting point was regional studies conducted over the past 10 years by researchers from the Republic of Kalmykia, the Republic of Dagestan and the Astrakhan Region. The purpose of this article is to identify the level of confessional security of the Russian part of student youth in the Caspian region. For this, in November-­December 2020. sociological research was carried out among students of higher educational institutions of the Russian Caspian region (N732). Method of obtaining primary sociological information: handout electronic questionnaires using the Survey Studio service. Sampling error — no more than 3%. The research toolkit and matrix were developed by the authors. In the course of the research, a high level of students’ religiosity was revealed, mainly due to Dagestan and Kalmykia. The main factor of religious identity was the human, institutional factor most clearly manifested itself in Kalmykia, and the virtual one in Dagestan. The results of the study show that the youth of the Caspian region is inclined towards tolerance, but does not give a sufficient sense of reciprocal tolerance both at the national and regional levels. Their own educational institutions seem to be the most tolerant. Not recognizing the religion of the societal future as a systemic regulator, nevertheless, significant students, both believers and non-believers. recognizes her as a kind of guarantor of security.

Keywords

religion identity Caspian Sea region confessional security societal security youth

Funding information

The study was carried out by a grant from the Russian Science Foundation (Project No. 18-78-10064) “Transformation of mechanisms of formation of post-transgress model of religious identity in the modern information space”.

References

Абдулагатов, З.М. (2012). Религия в системе идентичностей молодежи Республики Дагестан. Исламоведение, 4, 10–20.

Александрова, Е.А., Хухлаев, О.Е. (2017). Особенности религиозной идентичности у буддистской молодежи (на примере студенческой молодежи Республики Калмыкия). Известия Иркутского государственного университета. Серия «Политология. Религиоведение», 19, 156–164.

Аникина, А.В. (2008). Религиозность современной российской молодежи (Кандидатская диссертация). Нижний Новгород.

Бадмаев, В.Н., Уланов, М.С., Ламажаа, Ч.К., Бичелдей, У.П., Антонов, В.И., Очирова, О.А. (2020). Россия и буддийский мир глазами молодежи Тувы, Бурятии и Калмыкии (по материалам социологического опроса). Новые исследования Тувы, 1, 35–49. DOI: 10.25178/nit.2020.1.3

Викторин, В.М. Идрисов, Э. (2004). Астраханский мир: прежние и новые границы межэтнического единства и сотрудничества. Астраханские известия, 5. Режим доступа https://dlib.eastview.com/browse/doc/5842206

Волгин, В.Л. (2017). Особенности этнической, гражданской и религиозной идентичности студентов в Калмыкии. Бюллетень Калмыцкого научного центра РАН, 2, 76–80.

Всероссийская перепись населения (2010). Управление Федеральной службы государственной статистики по Астраханской области и Республике Калмыкия. Режим доступа https://astrastat.gks.ru/folder/50776

Джабраилов, Ю.Д. (2020). Религиозность и гражданская идентификация молодежи в Республике Дагестан: современное состояние. Историческая и социально-образовательная мысль, 12, 4–5, 90–102. DOI: 10.17748/2075-9908-2020-12-4–5-90-102

Ильяшенко, С.В. (ред.). (2012). О некоторых итогах Всероссийской переписи населения 2010 в республике Дагестан. Статистический сборник. Махачкала: Дагестанстат.

Ляушева, С.А., Жаде, З.А. (2018). Религиозная идентичность: некоторые подходы к осмыслению феномена. Научные труды КубГТУ, 10, 146–154.

Мамараев, Р.М. (2018). Религиозно-политические установки в массовом сознании дагестанской молодежи. Вестник ВолГУ. Серия 4, История. Регионоведение. Международные отношения, 23, 4, 159–175. DOI: 10.15688/jvolsu4.2018.4.14

Мунянова, Б.М. (2009). Национальное самосознание и этническая идентификация студенческой молодежи Калмыкии. Социологические исследования, 9, 56–68.

Парсонс, Т. (1993). Понятие общества: компоненты и их взаимоотношения. THESIS, 2, 94–122.

Пронина, Т.С. (2014). Религия в структуре идентичности современных россиян. Религиоведение, 2, 134–144.

Рабаданов, Р.М. (2017). Религиозная ситуация в Республике Дагестан и перспективы государственно-конфессиональных отношений. Исламоведение, 8, 45–53.

Родионова, М.Е., Мамаева, Ю.А. (2020). Сохранение исторической памяти как важное условие социетальной безопасности. Вопросы политологии, 6(58), 1945–1955. DOI: 10.35775/PSI.2020.58.6.030

Романова, А.П. (2021). Концепция социетальной безопасности: теория, дискуссия и каспийские перспективы. Caspium Securitatis: журнал каспийской безопасности, 1, 51–62.

Романова, А.П., Карабущенко, П.Л. (ред.) (2007). Астрахань-ХХI век: социокультурная регионалистика. Астрахань: ИД «Астраханский университет».

Романова, А.П., Черничкин, Д.С. (2018). Коллективная идентичность в концепции социетальной безопасности: каспийский акцент. Каспийский регион: политика, экономика, культура, 3(56), 160–167.

Романова, А.П., Якушенков, С.Н., Баева, Л.В. и др. (2017). Культурная безопасность в условиях гетеротопии: монография. Астрахань: Астраханский государственный университет.

Сушко, В.А., Васенина, И.В. (2019). Религиозность современной российской молодёжи как фактор формирования семейных ценностей. Социодинамика, 1, 122–137. DOI: 10.25136/2409-7144.2019.1.28692

Топчиев, М.С., Дрягалов, В.С. (2016). Религиозная трансгрессия и религиозная идентичность молодежи на фронтирных территориях Северного Прикаспия. Человек. Сообщество. Управление, 17(4), 61–82.

Уфимцева, Е.И. (2014). Роль семьи в религиозном воспитании в оценках мусульманской молодежи. Известия Саратовского университета. Новая Серия. Серия Социология, Политология, 14(1), 15–22.

Шишаев, М.Г., Яковлев С.Ю. (2017). Концептуальные основы оценки социетальной безопасности как фактор устойчивого развития региона. Труды Кольского научного центра РАН, 8, 28–37.

Ahmadian, H. (2019). Societal (In)Security in the Middle East: Radicalism as a Reaction? E-International Relations. E-International Relations. Retrieved from https://www.e-ir.info/2019/04/24/societal-insecurity-in-the-middle-east-radicalism-as-a-reaction/

Asiimwe, J-B. (2019). The Domestication of “Societal Security” of the Copenhagen school: Africa in Focus. Retrieved from https://thecfma.org/wp-content/uploads/2019/12/Societal-Security-the-Copenhagen-School_Assimwe‑2019.pdf

Busan, B. (2014). An Introduction to the English School of International Relations: The Societal Approach. Cambridge, UK: Polity Press.

Butler, E. (2007). Hungary and the European Union: the Political Implications of Societal Security Promotion. Europe-Asia Studies, 59(7), 1115–1144.

Buzan, B., Waever, O. & de Wilde, J. (1998). Security: A New Framework for Analysis. Boulder: Lynne Rienner Publishers.

Goodman, M.A., & Dyer, W.J. (2020). From Parent to Child: Family Factors that Influence Faith Transmission. Psychology of Religion and Spirituality, 12(2), 178–190. DOI: 10.1037/rel0000283

McSweeney, B. (1996). Identity and Security: Buzan and the Copenhagen School. Review of International Studies, 22, 81–93.

Ozolina, Z. (Ed.). (2016). Societal Security. Inclusion-Exclusion Dilemma. A Portrait of Russian-Speaking Community in Latvia. Latvia: ZINATNE.

Romanova, A., Topchiev, M., Chernichkin, D., Dryagalov, V. & Bicharova, M. (2019). Religious Identity Transgression in Students Community of Caspian Region and Southern Russia. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences, LXXVI, 2684–2693. DOI: 10.15405/epsbs.2019.12.04.361

Roostin, E. (2018). Family Influence on the Development of Children. Journal of Elementary Education, 2(1), 1–12. DOI: 10.22460/pej.v1i1.654

Spruds, A., Aaltola, M., Kuznetsov, B. & Vizgunova, E. (Eds). (2018). Societal Security in the Baltic Sea Region: Expertise Mapping and Raising Policy Relevance. Riga: Latvian Institute of International Affairs.

Sundelius, B. (2016). Societal Security: An Emerging Field of Scholarship Underpinning Practices in the Baltic Sea Region. In M. Andžāns & I. Bruģe (Eds). The Baltic Sea Region: Hard and Soft Security Reconsidered (pp. 157–169). Riga: Hansa Print.

Topchiev, M., Iakushenkova, O. & Dryagalov, V. (2016) Religious transgression on frontier heterotopia. In 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2016, 3(2), (pp. 815–820). DOI: 10.5593/SGEMSOCIAL2016/B32/S11.108

Williams, M.C. (2003). Words, Images, Enemies: Securitization and International Politics. International Studies Quarterly, 47(4), 511–531.

Downloads

Empty statistics