Abstract
This article examines the characteristics of individuals with speech communication disorders, specifically stuttering, and explores the use of Family Group Speech Therapy as a corrective tool. The paper analyzes the correlation between the concepts of ‘personality’ and ‘communication’ in the works of A. A. Bodalev. It also discusses the issue of stuttering as presented by Russian speech therapists and psychologists. Stuttering is viewed as a communication difficulty that can lead to destructive changes in human behavior and hinder social interactions. Therefore, a comprehensive approach is necessary to overcome it. The study presents a 4‑stage system of family group logo-psychotherapy and several studies on the personal characteristics of stutterers who participate in the group process to identify the main targets of logo-psychotherapy. The targets include: 1) the cognitive, emotional, and behavioral components of attitude; 2) specific features of perception and behavior in critical situations in norm and in logo-neurosis; and 3) features of perception and understanding of strangers by stutterers. The article describes the use of Lurian methods and the method of projective drawing ‘I and my speech’ to analyze the dynamics of personal changes of stutterers in relation to verbal communication. Additionally, diagnostic tools developed within the framework of the system-psychological approach are used to analyze the motivational sphere affecting the correction of the speech disorder. The study presents a comparison of speech and personality dynamics in participants undergoing group speech psychotherapy, both in-person and online.
Keywords
References
Бодалев, А.А. (1983). Личность и общение. Избранные труды. М.: Педагогика.
Бодалев, А.А. (1996). Психология общения. М.: «Институт практической психологии», Воронеж: НПО «МОДЭК».
Бодалев, А.А. (2016). Путь к психологии и жизнь в психологии. Психология общения: Школа академика А.А. Бодалева. Коллективная монография, 297–316. М.: Ассоциация школьных библиотекарей русского мира (РШБА).
Бодалев, А.А., Карпова, Н.Л. (2012). Роль общения в формировании и социореабилитации личности. Век психологии. К 100‑летию Психологического института РАО, 722–733. СПб.: Нестор-История.
Бодалев, А.А., Карпова, Н.Л., Лабунская, В.А. (2015). Общение: понятийный анализ. Психология общения. Энциклопедический словарь, 85–86. М.: Когито-центр.
Выготский, Л.С. (1983). Собрание сочинений в 6 томах. М.: Педагогика.
Глозман, Ж.М., Карпова, Н.Л., Чебурашкин-Антипов, Д.Н. (2018). Динамика нарушений личности и плавности речи в ходе логопсихотерапии заикания. Дефектология, 5, 51–57.
Глозман, Ж.М., Николаева, Е.И., Карпова, Н.Л., Добрин, А.В. (2022). Роль функциональной асимметрии в развитии и динамике когнитивных и речевых расстройств (Коллективная монография). М.: ПИ РАО.
Глозман, Ж.М. (2017). Психология. Общение и здоровье личности. М.: Юрайт.
Карпова, Н.Л. (1997). Основы личностно-направленной логопсихотерапии. М.: МПСИ-Флинта,.
Карпова, Н.Л. (ред.) (2011). Семейная групповая логопсихотерапия: исследование заикания. СПб.: Нестор-История.
Карпова, Н.Л. Николаева, Е.И. (2020). Семейные факторы, повышающие вероятность возникновения заикания у ребенка (обзор зарубежных исследований). Дефектология, 3, 41–50.
Карпова, Н.Л., Рыжов, Б.Н. (2022). Два эффекта семейной групповой логопсихотерапии при реабилитации лиц с заиканием. Системная психология и социология, 4(44), 68–80. DOI: 10.25688/2223-6872.2022.44.4.06
Кукосян, А.Г., Рябикина, З.И. (2015). Исследование общения в Кубанском государственном университете. В Психология общения. Энциклопедический словарь, 14. М.: Когито-центр.
Лабунская, В.А. (2015). Субъект затрудненного и незатрудненного общения. Концепция В.А. Лабунской. В Психология общения. Энциклопедический словарь, 56–57. М.: Когито-центр.
Леонтьев, А.А. (1997). Психология общения. М.: Смысл.
Некрасова, Ю.Б. (1992). Психологические основы процесса социореабилитации заикающихся (Докторская диссертация). Москва.
Некрасова, Ю.Б. (2006). Лечение творчеством. М.: Смысл.
Рябикина, З.И., Танасов, Г.Г. (2010). Субъектно-бытийный подход к личности и анализу её со-бытия с другими (конструктивная версия постмодернистских «Настроений»). Человек. Сообщество. Управление, 2, 4–19.

