Values of Success and Adaptive Capabilities of the Modern Individual at the Beginning of the Youth Period (Based on the Example of Students in Educational Organizations of the Ministry of Internal Affairs)
PDF (Russian)
HTML (Russian)
PDF (Russian)
HTML (Russian)
JATS XML

Section

Psychology of Personality

DOI

https://doi.org/10.31429/26190567-21-1-157-177

How to Cite

Deeva, N.A., Ryabko, T.V. (2020). Values of Success and Adaptive Capabilities of the Modern Individual at the Beginning of the Youth Period (Based on the Example of Students in Educational Organizations of the Ministry of Internal Affairs). South-Russian Journal of Social Sciences, 21(1), 157-177. DOI: 10.31429/26190567-21-1-157-177
Submission Date September 3, 2019
Accepted Date December 12, 2019
Published Date March 30, 2020
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Наталья Александровна Деева, Татьяна Владимировна Рябко

Abstract

The article provides theoretical and empirical evidence of the relationship between adaptive capacity and the value of individual success. The relevance of the scientific issue lies in the search for new approaches to understanding and exploring the adaptability and success of individuals in today’s world. The novelty of the study is to validate the concept of the life success of the individual as a metaresource in the system of self-regulation, which realizes the function of reflective comparisons of social and individual values in order to construct its own concept of successful life and acts as a system of interrelated mechanisms, properties and states. The principles of regulatory, subjective, and resource-­based approaches are the methodological bases for understanding life success. Particular attention is paid to the value of success in life and its relationship to the adaptive capacity of the individual. Value bases provide basic coordinates for the formation and realization of adaptive capabilities of the individual. The aim of the research is to study the intensity of the values and adaptive capacities of the individual and to identify their interrelationship in a sample of respondents at the beginning of their youth period (using the example of participants in educational organizations of the Ministry of Internal Affairs). The empirical study revealed a problem: in a sample with high success rates, adaptive capacity and a well-established hierarchy of values for life success, only some values have significant links with adaptive capacity and can be both a resource factor and guide adaptation in general, as well as a brake on adaptation. The results have increased knowledge of perceptions of successful youth, of priority values and of the participation of these values in the processes of personal adaptation.

Keywords

life successfulness values adaptation capabilities person

References

Асмолов, А.Г. (2015). Психология современности: вызовы неопределенности, сложности и разнообразия. Психологические исследования, 8(40). Режим доступа http://psystudy.ru/index.php/num/2015v8n40/1110‑leontiev40.html

Бауман, З. (2002). Индивидуализированное общество. М.: Логос.

Березин, Ф. Б (1988). Психическая и психофизиологическая адаптация человека. Л.: Наука.

Богомолов, А.М. (2010). Возрастная изменчивость адаптационного потенциала личности. Вестник Кемеровского государственного университета, 3(43), 27–31.

Богомолов, А.М. (2008). Личностный адаптационный потенциал в контексте системного анализа. Психологическая наука и образование, 1, 67–73.

Бодров, В.А. (2006). Проблема преодоления стресса. Ч. 2. Процессы и ресурсы преодоления стресса. Психологический журнал, 27(2), 113–122.

Витенберг, Е.В. (1994). Социально-психологические факторы адаптации к социальным и культурным условиям (Автореф. канд. дисс.). Санкт-Петербург.

Водопьянова, Н.Е. (2009). Психодиагностика стресса. СПб.: Питер.

Воскрекасенко, О.А. (2011). Личностно-ориентированный подход к развитию адаптационных способностей будущих педагогов в высшей школе. Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В.Г. Белинского, 24, 593–597.

Воскрекасенко, О.А. (2010). Тренинговые занятия как эффективная форма развития адаптационных способностей обучающихся в вузах. Вестник Новгородского государственного университета им. Ярослава Мудрого, 58, 4–7.

Вызулина, К.С., Ясько, Б.А. (2015). Личностные детерминанты социально-психологической адаптации личности: теоретико-методологические основы исследования. Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология, 1(157), 180–185.

Деева, Н.А. (2018). Жизненная успешность как метаресурс в системе саморегуляции личности. В В.И. Моросанова, Е.А. Фомина, Т.Н. Банщикова (ред.) Личностный ресурс субъекта труда в изменяющейся России: материалы V Международной научно-практической конференции (05–07 октября 2018 г.) (с. 84–91). DOI: 10.30888/978-5-6041451-4-2.1.11

Деева, Н.А. (2018). Жизненная успешность как метаресурс в системе саморегуляции личности студентов, получающих среднее специальное и высшее образование. Вестник Удмуртского университета. Серия философия. психология. Педагогика, 28(3), 297–307.

Деева, Н.А. (2017). Жизненная успешность: механизм, свойство, состояние. Контексты понимания. Современные исследования социальных проблем, 11, 22–45. DOI: 10.12731/2218–7405–2017–11–22–45

Деева, Н.А. (2019). Ценностно-смысловые основания имплицитных моделей жизненной успешности человека в период Античности. Психологические проблемы смысла жизни и акме. В Г.А. Вайзер, Н.В. Кисельникова (ред.) Электронный сборник материалов XXIV Международного симпозиума. М.: ФГБНУ «Психологический институт РАО» (с. 87–90). Режим доступа https://www.pirao.ru/about/structure/laboratories/24/karpova/#simpoziumy

Дикая, Л.Г. (2003). Психологическая саморегуляция функционального состояния человека (системно-деятельностный) подход. М.: ИП РАН.

Добряк, С.Ю. (2004). Динамика психологической адаптации курсантов на первом и втором году обучения в военном вузе (Автореф. канд. дисс.). Санкт-Петербург.

Елшанский, С.П., Ануфриев, А.Ф., Камалетдинова, З.Ф., Сапарин, О.Е., Семенов, Д.В. (2014). Русскоязычная версия шкалы надежды Ч.Р. Снайдера. Современные научные исследования и инновации, 7. Режим доступа http://web.snauka.ru/issues/2014/07/36446

Знаков, В.В. (2016). XXI век: изменения в мире человека и новый этап развития психологии субъекта. В В.В. Знаков (ред.) Личность и бытие: человек как субъект социокультурной реальности: материалы Всероссийской научно-практической конференции (с. 5–14). Краснодар: Кубанский гос. ун-т.

Конопкин, О.А. (1995). Психическая саморегуляция произвольной активности человека (структурно-функциональный аспект). Вопросы психологии, 1, 5–13.

Королева, Ю.А. (2014). Флексибильность как ресурс жизнеспособности современной личности. Социальная психология и общество, 5(1), 5–15.

Леонтьев, Д.А. (2015). Вызов неопределенности как центральная проблема психологии личности. Психологические исследования, 8(40). Режим доступа http://psystudy.ru/index.php/num/2015v8n40/1110‑leontiev40.html

Леонтьев, Д.А. (2006). Тест жизнестойкости. М.: Смысл.

Маклаков, А.Г. (2001). Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях. Психологический журнал, 22(1), 16–24.

Многоуровневый личностный опросник «Адаптивность» (МЛО-АМ) А.Г. Маклакова и С.В. Чермянина (2001). В Д.Я. Райгородский (ред.) Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие (с. 549–558). Самара.

Налчаджян, А.А. (2010). Психологическая адаптация: механизмы и стратегии. М.: Эксмо.

Налчаджян, А.А. (1988). Социально-психическая адаптация личности (формы, механизмы и стратегии). Ереван: Издательство АН Армянской ССР.

Рогозян, А.Б. (2012). Свойства социальной адаптивности в структуре индивидуального стиля стрессоустойчивости личности. Вестник Адыгейского государственного университета, 1(95), 234–244.

Седова, Н.Н. (2016). Жизненные цели и стратегии россиян: контекст пассионарности. Социологический журнал, 22(2), 73–91.

Черняева, Г.В. (2016). Модели успешного человека в концепциях зарубежных авторов (Б. Трейси, Б. Шефер, Ф. Макгро). В Н.В. Гусева (ред.) Человек в контексте бытия: современные состояния, проблемы и подходы (с. 287–294). Усть-Каменогорск: Казахстанско-Американский свободный университет.

Шаров, А.С. (2000). О-граниченный человек: значимость, активность, рефлексия. Омск: Изд-во Омского государственного педагогического университета.

Ясько, Б.А. (2013). Психологические ресурсы профессиональной адаптации субъекта труда в условиях нарушенного естественного жизненного ритма. Актуальные проблемы психологии труда, инженерной психологии и эргономики, 5, 288–302.

Covey, S. (1998). The Seven Habits of Highly Effective People. Touchstone Books.

Deeva, N.A. (2019). The Importance of Professional Activity in The Reflexion-Axiological Mechanism of Life Successfulness of The Personality Police Officers. In Advances in Social Science, Education and Humanities Research Proceedings of the II International Scientific-Practical Conference "Psychology of Extreme Professions" (pp. 27–29). DOI: 10.2991/ispcpep‑19.2019.7

Luciani, J.J. (2006). The Power of Self-Coaching: The Five Essential Steps to Creating the Life You Want. John Wiley & Sons Limited.

Pattakos, A. (2010). The Meaning of Friendship in a Social Networked World. Patimes. Retrieved from http://patimes.org/the-meaning-of-friendship-in-a-social-networked-world

Smith, T.K. (1994). What's so Effective about Stephen Covey? The Author of The Seven Habits of Highly Effective People Sells a Message of Moral Renewal, and Corporate America is Buying it. Is this a Good thing? Fortune magazine, 12. Retrieved from http://archive.fortune.com/magazines/fortune/fortune_archive/1994/12/12/80049/index.htm

Snyder, C.R., Harris, C., Anderson, J.R., et al. (1991). The Will and the Ways: Development and Validation of an Individual-differences Measure of Hope. Journal of Personality and Social Psychology, 60, 570–585.

Snyder, C.R. (1994). The Psychology of Hope: You Can Get There from Here. New York: Free Press.

Snyder, C.R. (2002). Hope Theory: Rainbows in the Mind. Psychological Inquiry, 13, 249–275.

Brian, T. (2005). TurboCoach: A Powerful System for Achieving Breakthrough Career Success. AMACOM.

Downloads

Empty statistics