Abstract
The article summarizes the empirical data obtained by P. N. Kolotinsky in 1913–1926 by means of questionnaires of graduates at the Yekaterinodar Gymnasium and the Krasnodar Soviet Labor School, as well as the questionnaires of graduates of Krasnodar schools in 1997, 2006, 2014 and 2020 respectively.The research focused on the values and ideals of high school students, with an important set of questions relating to school attitudes, favorite subjects and career choices. Although a significant number of questions have remained the same, the questionnaire procedure itself changed over the years, and the number and gender composition of the respondents varied considerably, the socio-political context of the surveys has a common feature: all studies have been carried out at the time of radical turns of history, in periods of social transformation. The authors pursued the following scientific objectives: to define the dynamics of attitudes towards school and its social role, to identify changes in the perception of occupations and preferences in school subjects, and to evaluate the perception of the experience of distance learning during the coronavirus pandemic. The methodology of the study included a questionnaire design, whose results were verified in four expert sessions in 2020. The school continues to be one of the basic social institutions that ensure the continuity of society and the socialization of generations. The social role of school as an important mechanism for the authorities to influence the formation of the values and attitudes of the population enhances in times of social and political transformations. The positive perception of the school throughout the period under review has lost its emotional intenseness, and a neutral and pragmatic perception of the school as a necessary stage for further education prevails. The vocational guidance of high-school students is influenced by a combination of factors (changes in the industrial structure of the economy, the socio-political environment, prevailing social stereotypes, the material well-being of the family, etc.) and the demands of society, formulated, inter alia, in numerical targets for admission to budgetary seats. The experience of distance learning is perceived by high school students as ambiguous and contradictory, and distance education has exacerbated the digital divide in property and generational dimensions.
Keywords
Funding information
The study was carried out with the financial support of RFBR and EISR within the framework of the scientific project 20-011-33041 “Life values and civic identity of high school students”.
References
Абдрахманова, Г.И., Вишневский, К.О., Гохберг, Л.М. и др. (ред.) (2020). Цифровая экономика: 2020: краткий статистический сборник. Москва: НИУ ВШЭ.
Агранович, М.Л. (2020). Организация образования в условиях пандемии. Практика стран ОЭСР. Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации. Режим доступа https://firo.ranepa.ru/novosti/105‑monitoring-obrazovaniya-na-karantine/789‑agranovich-ekspertiza
Андреева, А.Д. (2021). Отношение к учению в разные периоды развития российского школьного образования. Культурно-историческая психология, 17(1): 84–92. DOI: https://doi.org/10.17759/chp.2021170112
Арутюнян, Ю.В. (2009). Россияне: проблемы формирования национально-гражданской идентичности в свете данных этносоциологии. Общественные науки и современность, 4, 91–97.
Бородина, С.Н. (2010). Школа как институт политической социализации. Краснодар: Кубанский государственный университет.
Браун, Ф. (1992). Социальные изменения и образование в России. В М.М. Малышева (ред.) Молодежь России на рубеже 90‑х. Кн. 2 (с. 154). Москва: РАН, Институт социологии.
Всероссийский опрос педагогов (2020). Аналитический центр НАФИ. Режим доступа https://nafi.ru/analytics/sistema-obrazovaniya-okazalas-ne-gotova-k-perekhodu-na-distantsionnoe-obuchenie-v-usloviyakh-pandemi/
Вяземский, Е.Е. (2013). Образовательная политика постсоветской России и реформа общего исторического образования. Проблемы современного образования, 3, 5–26.
Дмитриев, А.Н. (ред.) (2012). Расписание перемен. Очерки истории образовательной и научной политики в Российской Империи — СССР (конец 1880‑х‑1930‑е годы). Москва: Редакция журнала «Новое литературное обозрение».
Днепров, Э.Д. (1998). Современная школьная реформа в России. Москва: Наука.
Закон об образовании. (1992). Москва: МП «Новая школа».
Зенков, А.Р. (2020). Образование в условиях пандемии: возможности и ограничения цифрового обучения. Анализ и прогноз. Журнал ИМЭМО РАН, 3, 51–64. DOI: 10.20542/afij‑2020-3-51-64
Исследование выявило отношение россиян к школьному онлайн-образованию. (2020, 11 Августа). РИА Новости. Режим доступа https://ria.ru/20200811/1575617203.html
Колотинский, П.Н. (1929). Опыт длительного изучения мировоззрения учащихся выпускных классов. Труды Кубанского педагогического института, 2–3, 89–158.
Лоскутова, И.М., Панич, Н.А., Юдина, Е.Н. (2021). Социальные аспекты дистанционного обучения в период пандемии COVID‑19. Теория и практика общественного развития, 3(157), 30–34.
Мкртчян, Н.В., Флоринская, Ю.Ф. (2020). Почему люди уезжают из одних регионов и приезжают в другие: мотивы межрегиональной миграции в России. Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены, 5, 130–153. Режим доступа https://doi.org/10.14515/monitoring.2020.5.1619
Морозова, Е.В. (2006). Жизненные идеалы и представления выпускников школ о политике: взгляд через столетие. Человек. Сообщество. Управление, 4, 124–138.
Морозова, Е.В., Самаркина, И.В. (2007). Выпускники о школе и о себе: назад в будущее. В В.П. Бедерханова (ред.) В поисках гуманистической реальности: Сб. науч. тр. (сс.137–157). Краснодар: Кубанский государственный университет.
Назаров В.Л., Жердев Д.В., Авербух Н.В. (2021). Шоковая цифровизация образования: восприятие участников образовательного процесса. Образование и наука, 23(1), 156–201. DOI: 10.17853/1994-5639-2021-1-156-201
Население Краснодара. (2021). Статистика и показатели. Региональные и федеральные. Режим доступа https://rosinfostat.ru/naselenie-krasnodara
Пинская, М. Косарецкий, С., Пономарева, А., Брун, И. (2015). Российские педагоги в зеркале международного сравнительного исследования педагогического корпуса (TALIS2013). Москва: Изд. дом ВШЭ.
Разумова, Т.О., Садовая, Е.С., Чубарова, Т.В. (2020). Новый социальный ландшафт эпохи цифровизации: уроки пандемии. Анализ и прогноз. Журнал ИМЭМО РАН, 3, 24–34.
Рожков, А.Ю. (2005). Изучение читательских интересов кубанских школьников 1910–20‑х годов: опыт П.Н. Колотинского. Книжное дело на Северном Кавказу история и современность, 3, 266–267.
Рожков, А.Ю. (2011). У истоков Кубанского пединститута: Петр Николаевич Колотинский. Голос минувшего, 1–4, 30–37.
Сапрыкина, Д.И., Волохович, А.А. (2020). Проблемы перехода на дистанционное обучение в Российской Федерации глазами учителей. Москва: НИУ ВШЭ.
Селезнева, А.В. (2014). Роль образовательных организаций в становлении гражданского и национального самосознания школьников. Ценности и смыслы, 1, 33–46.
Ситаров, В.А. (2019). История образования в России: постсоветское время. Знание. Понимание. Умение, 2: 201–216. DOI: 10.17805/zpu.2019.2.19
Статистико-аналитический отчет о результатах единого государственного экзамена в 2020 году в Краснодарском крае (2020). Режим доступа http://iro23.ru/09_ist_stat-analitich.otchet.pdf
«У Краснодарского края хорошие конкурентные преимущества». Наталья Зубаревич о социально-экономическом развитии Кубани. (2021, 6 Апреля). Коммерсантъ. Режим доступа https://www.kommersant.ru/doc/4760976
Филоненко, Т.В. (2004). Развитие школьного образования в России в начале XX века. Вопросы истории, 9, 137–141.
Чередниченко, Г.А. (1999). Школьная реформа 90‑х годов: нововведения и социальная селекция. Социологический журнал, 1–2, 5–21.
Щукин Д.В., Некрылова О.Г. (2021). Советская власть и система народного образования в 1920‑е годы: практика экспериментов в условиях построения новой государственности. Научный диалог, 5, 462–476.
Эксперты определили самые популярные направления среди абитуриентов. (2020, 13 Июля). Поступи онлайн. Режим доступа https://postupi.online/journal/novosti-obrazovaniya/eksperty-opredelili-samye-populyarnye-napravleniya-sredi-abiturientov/
Эндрюшко, А.А. (2021). Российская идентичность и школьное образование: современный контекст. Социологическая наука и социальная практика, 9(1), 95–110. DOI: 10.19181/snsp.2021.9.1.7875
Ялозина, Е.А. (2009). Социально-экономические проблемы развития отечественной школы в 1920‑е годы: государственная политика и историческая реальность. Ростов-на-Дону: ИПО ПИ ЮФУ.
Asvial, M., Mayangsari, J., Yudistriansyah, A. (2021). Behavioral Intention of e-Learning: A Case Study of Distance Learning at a Junior High School in Indonesia due to the COVID‑19 Pandemic. International Journal of Technology, 12(1), 54–64.
Bansak, C., Srarr, M. (2021). Covid‑19 Shocks to Education Supply: How 200,000 US Households Dealt with The Sudden Shift to Distance Learning. Review of Economics of the Household, 19(1), 63–90.
Bokayev, B., Torebekova, Z., Abdykalikova, M., Davletbayeva, Z. (2021). Exposing Policy Gaps: The Experience of Kazakhstan in Implementing Distance Learning During The COVID‑19 Pandemic. Transforming Government: People, Process and Policy, 15(2), 275–290. DOI: doi.org/10.1108/TG-07-2020-0147
Crescenza, G., Fiorucci, M., Rossiello, M.C., Stillo, L. (2021). Education and the Pandemic: Distance Learning and the School-Family Relationship. Research in Education and Learning Innovation Archives-Realia, 26, 73–85.
Frolova, E.V., Rogach, O.V., Tyurikov, A.G., Razov, P.V. (2021). Online Student Education in a Pandemic: New Challenges and Risks. European Journal of Contemporary Education, 10(1), 43–52. DOI: 10.13187/ejced.2021.1.43

