Psychological Functions of Parental Work
PDF (Russian)
HTML (Russian)
PDF (Russian)
HTML (Russian)
JATS XML

Section

Social Psychology

UDC

316.334.22-055.52

DOI

https://doi.org/10.31429/26190567-24-3-85-101

How to Cite

Aldasheva, A.A., Sivash, O.N., Runets, O.V. (2023). Psychological Functions of Parental Work. South-Russian Journal of Social Sciences, 24(3), 85-101. DOI: 10.31429/26190567-24-3-85-101
Submission Date May 11, 2023
Accepted Date June 11, 2023
Published Date September 29, 2023
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Айгуль Абдулхаевна Алдашева, Ольга Николаевна Сиваш, Оксана Владимировна Рунец

Abstract

Parenting is a fundamental life purpose and a significant socio-­psychological function of human beings. The study of parental work in the perception of blood parents and experts on support of foster families is one of the promising tasks within the framework of consideration of the problem of studying the function of parenthood in different categories of families. The study aims to highlight the functions of parental labor in the perceptions of blood parents and experts on the support of guardians, custodians, and foster parents in Moscow. The study was conducted in two stages. The first stage took place at the SBI Center ‘Sodeistvie’ in Moscow. 21 specialists acted as experts in support of guardians, custodians and foster parents of the city of Moscow. Eighty biological parents participated in the second stage. To study parental labor, we used the method of activity assessment — a modified O. Lipman’s questionnaire, with the application of assessment scales for sociognomic professions. Results: This study highlights the general functions of parental labor in representing blood parents and experts who support guardians, custodians, and foster parents. These functions include the formation of the child’s moral qualities and the transfer of experience in interacting within the joint co-existence space of ‘adult-­space-child’. The work of a blood parent is aimed at the formation of the child’s independence, ability to interact constructively, sense of responsibility, acceptance of rules and norms of social behavior. The role of a foster parent is to address and correct the psychological needs of orphaned children. Thus, the results demonstrate the general and specific functions of different types of parental work.

Keywords

parental labor occupational method laborogram activity pattern blood and foster parents

Funding information

The study “Regulation of professional interaction under conditions of organizational and technological challenges” was carried out as part of the state task of the Ministry of Science and Higher Education of the Russia Federation (No. 0138–2023–0010).

References

Алдашева, А.А., Зеленова, М.Е., Сиваш, О.Н. (2021). Социально-перцептивный образ приемного ребенка у замещающих родителей с разной формой опеки. Социальная психология и общество, 12(2), 110–128. DOI: 10.17759/sps.2021120207

Алдашева, А.А., Махнач, А.В. (2010). Социально-психологические предпосылки изучения профессии «приемный родитель». В Л.Г. Дикая, А.Л. Журавлев (ред.) Социальная психология труда: Теория и практика, 2. (cc. 232–251). М.: «Институт психологии РАН».

Алдашева, А.А., Медведев, В.И. (2008). Опыт как психологическая категория: введение в проблему. В А.Л. Журавлев, В.А. Кольцова (ред.) Методология комплексного человекознания и современная психология сборник (cс. 467–476.) М.:«Институт психологии РАН».

Алдашева, А.А., Первачёва, О.А. (2020). Особенности менталитета приёмных родителей как социальной группы. Южно-российский журнал социальных наук, 21(3), 112–124. DOI: 10.31429/26190567-21-3-112-124

Алдашева, А.А., Сапожникова, Т.Н., Понамарева, Е.А. (2019). Структурно-уровневая модель оценки готовности кандидатов в приёмные родители. Актуальная психология, 2, 68–73.

Антонова, П.А., Ефтимицэ, М., Иванова, Е.В., Прогацкая, Т.К., Калабина, И.А. (2021). Цель семейного воспитания: взгляд современных родителей. Комплексные исследования детства, 3(2), 91–100. DOI: 10.33910/2687-0223-2021-3-2-91-100

Багирова, А.П., Шубат, О.М., Пшеничникова, М.М. (2013). Родительский труд: специфика анализа и управления. Екатеринбург: УрФУ.

Беккер, Н.В. (2015). Основы формирования социальной компетентности школьников. Научно-педагогическое обозрение, 2(8), 54–62.

Бирюков, С.Д., Воронин, А.Н., Горюнова, Н.Б., Дорофеев, Е.Д. (2008). Психологические основы классификации специальностей гуманитарного профиля. М.: ПЕРСЭ.

Бодалев, А.А., Столин, В.В., Аванесов, В.С. (2000). Общая психодиагностика. Санкт-Петербург: «Речь».

Брушлинский, А.В. (2003). Психология субъекта. М.: Институт психологии РАН; Санкт-Петербург: «Алетейя».

Вязовова, Н.В., Хардина, Д.В. (2022). Особенности осознанного родительства в семьях с детьми младшего школьного возраста. В А.А. Панарин (ред.). Актуальные проблемы современной России: психология, педагогика, экономика, управление и право: Сборник статей и тезисов, 8. (сс. 169–174). М.: Московский психолого-социальный университет.

Гурко, Т.А. (2022). Развитие института родительства: анализ эмпирических показателей. Женщина в российском обществе, 4, 3–14. DOI: 10.21064/WinRS.2022.4.1

Котова, Т.Е. (2011). Социально-психологические и личностные характеристики готовности к замещающему родительству (Автореферат кандидатская диссертация): 19.00.05. Ярославль.

Маккарти, Дж. Р., Эдвардс, Р. (2018). Исследования семьи: основные понятия. М.: Издательский дом Высшей школы экономики.

Маркина, О.А. (2019). Мотивация и родительские установки к усыновленному ребенку у женщин (Кандидатская диссертация): 19.00.01. Краснодар.

Никифорова, Н.В., Баишева, М.И. (2017). Формирование самостоятельности у детей старшего дошкольного возраста в условиях семьи. Научно-методический электронный журнал «Концепт», 32, 169–171.

Обозов, Н.Н., Обозова, А.Н. (1982). Диагностика супружеских затруднений. Психологический журнал, 3(2), 147–152.

Овчарова, Р.В. (2005). Психология родительства. М.: Академия.

Осорина, М.В. (2017). Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. Санкт-Петербург: Питер.

Письмо Министерства образования и науки РФ от 31 августа 2010 г. N 06–364 «О применении законодательства по опеке и попечительству в отношении несовершеннолетних». Приложение 4. Договор о приемной семье. СПС КонсультантПлюс. Режим доступа https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_105268.

Прихожан, А.М., Толстых, Н.Н. (2005). Психология сиротства. Санкт-Петербург: Питер.

Пшеничникова, М.М. (2010). Родительский труд как объект экономического анализа. Экономический анализ: теория и практика, 39, 23–29.

Рябикина, З.И. (2002). Личность, её бытие и событие с другим. Сборник научных трудов. Кубанский государственный университет, 2, 51–53.

Ситников, В.Л. (2001). Образ ребенка в сознании детей и взрослых. Санкт-Петербург: Химиздат.

Стиффелман, С. (2018). Осознанное родительство. Как стать опорой своему ребенку и открыть ему дорогу в большой мир. М.: Эксмо.

Стреленко, А.А. (2022). Психологические особенности детско-родительского взаимодействия приемных матерей с приемными детьми. В А.А. Алмазова, Т.Л. Кузьмишина, А.В. Лукинова, М.Ю. Парамонова, Т.Н. Сахарова (ред.). Педагогическое образование: история становления и векторы развития: материалы международной научно-практической конференции (сс. 409–417). М.: Московский педагогический государственный университет.

Сыркина, В.Е. (1944). К психологии самостоятельности. Ученые записки ЛГПИ им. А.И. Герцена, 52, 33–42. Ленинград: Учпедгиз.

Шнейдер, Л.Б. (2008). Семейная психология. М.: Академический проект Трикста.

Язневич, Е., Бабихина, К., Ложкина, А., Белкова, С. (2019). Результаты исследования «Образ воспитателя детских домов: идеальный и реальный». Retrieved from https://a-dobra.ru/project/obraz-vospitatelya-detskih-domov-idealnyj-i-realnyj.

Beck, U. (2000). The Brave New World of Work. Oxford: Polity Press.

Simons, R. (2009). Changing Face of Modern Families. Adoptive Parents. Hollywood: Mason Crest.

Downloads

Empty statistics